Sunday, May 23, 2010

Kajsa från Ulriksdal

Igår var vi och hälsade på goda vänner i Solna och tillsammans åkte vi till Ulriksdals slottsträdgård. Männen i sällskapet som fick nog av blomsterprakten redan efter ett par minuter i värmen (solen gassade på bra) satte sig på fiket och åt paj medan väninnan och jag strövade genom blomsterhaven.

Jag har nog aldrig sett så mycket blommor på en och samma gång. Jag blev helt yr i bollen. Jag menar, det fanns hela växthus fyllda med enbart pelargoner. Men smakar det så kostar det förstås. Plantorna var dyra. Förutom en present till vårt värdpar så kom jag ut med bara två växter. Tror att det blev för mycket att smälta på en gång för mig och så slog nog snålheten till förstås. Det blev en timjanplanta (69 kr) och ampelclematisen Katja. Egentligen hade jag tänkt mig en blå småväxande clematis som jag skulle ha i kruka på balkongen men de var slut. Fler hade visst bespetsat sig på dem och ampel lät ju kul. Jag har absolut ingen erfarenhet av clematis i ampel sedan tidigare så det kan gå ungefär hursomhelst.Har ni några erfarenheter av ampelclematis och hur de ska skötas? Här ser ni henne i alla fall Kajsa.

No comments: