Thursday, May 06, 2010

Amélie från Montmartre



En av mina absoluta favoritfilmer är Amélie från Montmartre eller Le fabuleux destin d'Amélie Poulain -Amelie Poulains fantastiska öde- som titeln, betydligt mer poetiskt, lyder på franska.

Filmen utspelar sig i Paris, vilket i sig skulle räcka för att få mitt frankofilhjärta att bulta lite extra men miljöerna i filmen är fantastiska. Färgerna är mustiga och varma och Amelies lilla lägenhet är underbar! Jag vill flytta in! Hennes kök i rött och gult, hallens bladmönstrade tapet...jag älskar det!

Sedan är själva historien bra, full med udda typer som på ett eller annat sätt binds samman genom Amélie. Det jag egentligen gillar bäst är regissörens,Jean Pierre Jeunet, sätt att iaktta de vardagliga händelserna och få dem att framstå som något stort. Han är otrolig bra på att fånga ögonblicken, att se något fantastiskt i de mest alldagliga ting.

Jag kan nog gå på hur länge som helst om den här filmen men istället för att ödsla tid p åatt läsa om den tycker jag att ni ska se den och om ni redan sett den kan ni se den en gång till och en gång till och så en gång till bara för att titta på inredningen och Amélies fina kläder och frisyr...

PS. Glömde skriva att jag också är väldigt förtjut i det romantiska soundtracket av Yann Tiersen men det hade ni kanske räknat ut redan?

2 comments:

lalolandet said...

Håller med dig fullständigt! Den är underbar!!!

Fridolin said...

Ja, jag bara ÄLSKAR den här filmen. Ska kanske tvinga sambon att se den igen ikväll. Det var ju säkert ett år sedan sist (med undantag för det här klippet då).