Sunday, May 30, 2010

Sommarfrestelser














Så här i skiftet mellan vår och sommar växer rabarbern så det knakar. Om du har ett stånd rabarber hoppas jag att du har passat på att göra rabarberpaj. Vi som inte har några trädgårdsland får förlita sig på affärerans utbud eller på att man har snälla föräldrar. På bilden nedan ser ni en rabarberpaj som jag gjorde förra veckan på rabarber som vi fick när vi var nere hos mina föräldrar. Den blev så god och bäst av allt -den gick snabbt att göra!

Men det är inte alltid rabarberpaj blir bra tycker jag. Det gäller att få till rätt balans mellan syra och sötma och man kan med fördel dofta över lite kanel. Till stor del tror jag dock att sorten rabarber mman använder avgör hur god den blir. Paj gjord p åde där gröna stjälkarna som man kan hitta i affären blir inte lika god som paj gjord på mammas och pappas rödstjälkade rabarbersort. Eller så är det bara inbilning. Känslan av att hha skurit stjälk för stjälk själv kanske smakar mer. men om jag skulle ha ett trädgårdsland vill jag ha röda rabarber. Kanske borde kolla upp det där med rabarber i kruka.Det lär gå säger de...

Rabarbersmulpaj
en bunt rabarber, ca 500 g
1/2-3/4 dl strösocker
kanel efter smak
ev. 1 msk potatismjöl

150 g smör
3 dl vetemjöl
1/2 dl socker

Skala rabarbern och skär i bitar. Täck botten av en pajform. Strö över socker och kanel och även potatismjöl och stjälkarna är stora och förmodas hålla mycket vatten. Hacka samman smör, mjöl och socker ti len smulig massa. Strö över rabarbern. Grädda i ugnen i 200 grader i ca 20-30 minuter (tills rabarbern mjuknat och smuldegen fått färg). Servera med vanijsås eller vnailjglass. Njut av sommaren under ett grönskande träd (eller på balkongen i brist på trädgård).

No comments: