Sunday, May 23, 2010

Projekt balkong














När vi åkte hem från landet förra helgen stannade vi till på Rusta på hemvägen. Jag skulle köpa en plastmatta till balkongen eftersom vår gamla blivit helt förstörd över vintern. Det blev dock två mattor, en turkos och en rosa, för jag kunde inte bestämma vilken färg jag skulle ta. Tur att jag i alla fall lyckades begränsa mig så pass. Det fanns ju faktiskt lila, blått, grönt och svart att välja mellan också...

På vägen ut ur butiken hittade jag även en stor kruka gjord av återvunna gummidäck à 99 kr. Jag slog till eftersom den var lätt och hade praktiska handtag som gör att man nog kan flytta runt den utan större problem. Senare har jag också förstått att priset nog var ett bargain. På Plantagen kostar en liknande kruka över 200 kr och igår såg jag att Mio sålde samma typ av kärl (fast något tyngre) för 560 spänn!














Nu är det bara växterna som fattas. På köksfönsterbrädan och i vardagsrummet frodas chiliplantorna, liksom de tre tomatplantorna jag fick av mor när vi var hos dem. En timjanskruka är inköpt och hängclematisen och sådd av krasse är planerad men sedan vet jag inte riktigt. Varje år försöker jag planera någon slags färgskala för balkongen men sedan faller det så fort jag kommer till handelsträdgården när jag faller huvudstupa för något i helt fel färg så i år ska jag släppa det där. Vilket jag nog gjorde redan igår när det blev en rosa clematis, inte precis ton i ton med krassen om man säger så.

2 comments:

Jul i Laloland said...

Snygg matta! Jag köpte också en plastmatta i helgen, fast på Indiska (bild kommer). Det ser genast mycket trevligare ut på balkongen. Nu ska jag bara försöka få hem en bänk-soffa från stockholm som ska stå där ute också....kanske inte är något för en tågresa dock.
Visst är det underbart när man äntligen får nyttja balkongen.

Fridolin said...

Ja, det är härligt. På vår balkong behövs en matta inte bara för att det är snyggt utan för att förhindra att pennor och dylika småpylar inte ska försvinan ner under träplanken som hyresvärden spikat fast mycket omsorgsfullt.