Sunday, May 02, 2010

Nässelpaj















Jag passade på att plocka nässlor när jag var på landet också. De lär ju vara både goda och nyttiga.Dessutom är de allldeles gratis och växer överallt så varför köpa dyr bladspenat som färdats från Italien när man kan hitta fuskspenat i drivor runt knuten?

Lite pilliga är de att plocka men har man en sax, ett par handskar och lite tålamod så går det rätt bra att plocka dem. Klipper man bara toppskotten komemr det nya skott har jag läst så det gjorde jag.

Väl hemma i lägenheten sköljde jag och förvällde dem och sedan fick det bli en del av fyllningen till den här pajen. Förmodligen inte det bästa sättet att avnjuta nässlans egna smak. Men jag hade för lite nässlor för att göra en soppa och jag var dessutom inte hundra på att jag skulle gilla smaken. Men det här blev gott!

Nässelpaj
3 dl fullkornsvetemjöl special
150 g smör
lite salt
ett par matskedar vatten

Fyllning:
1 l nässlor
det vita av en purjolök, finstrimlat
2 ägg
500 g keso
ca 2 dl riven ost
2 dl mjölk
peppar
salt
1 klyfta vitlök
ev. 1-2 msk solrosfrön

Hacka ihop ingredienserna till pajdegen. Tryck ut degen i en pajform. Picka med en gaffel ochförgrädda sedan pajskalet i 225 grader i ca 15 minuter.

Börja med att förvälla nässlorna i hett vatten i ca 1 minut. Slå av dem i ett durkslag och skölj med kallvatten. Pressa ur vätskan. Skölj purjon väl och strimla den fint. Hacka nässlorna. Vispa upp ägg och mjölk i en bunke. Pressa i vitlöken. Tillsätt keso, nässlor och den rivna osten. Krydda. Ställ åt sidan.

Ta ut pajskalet och fyll det med blandningen. Strö över solroskärnorna. Grädda pajen i ytterligare ca 40 minuter elelr tills pajen har stannat och fått fin färg.

No comments: