Saturday, May 29, 2010

Jakten på den perfekta madrascurryn














Sambon och jag gillar indisk mat. När vi bodde i stan gick vi rätt ofta och åt lunch på just indiska restauranger. Nuförtiden blir det inte riktigt lika ofta men flera gånger har vi åkt med en kompis till en indisk restaurang i Älvsjö och ätit där. Deras godaste rätt är Chicken Madras och det har blivit något av enbesatthet för mig att lyckas lista ut hur de bär sig åt för at tfå til lden där smaken sötma, hetta i kombination med ett uns lakrits. Än har jag inte lyckats och jag har lagat många olika slags curries. Förra fredagen försökte jag mig dock på ett ganska joxigt (i meningen att det var många moment men annars inte så svårt) recept och kom nästan, men ändå inte riktigt, i mål. Men jag SKA lyckas, någon gång... Det här är i alla fall en god början. Som vanligt gjorde jag en del justeringar i receptet men det beror mest på att detta annonserades som en slags bascurry. Jag skriver därför det jag ändrat med kursiv stil så kan ni ju strunta i det och laga en god bascurry istället om ni vill!

Bascurry
4 stora röda lökar (jag tog 3 röda och en gul i brist på annat)
2 msk färsk ingefära med skal, hackad
3 msk hackad vitlök
6 msk vegetabilisk olja (jag 6 msk ska det vara...)
1 dryg tsk salt
0,5 tsk socker
1 brk krossade tomater
1 tsk gurkmeja
0,5 tsk kanel (viktigt enligt ursprungsreceptet)
1 tsk paprika
1 msk tomatpuré
1 tsk ketchup (glömde jag helt)
lika delar(ca 1 tsk) koriander, spiskummin, garam masala bockhornsklöverblad och chilipulver

Jag tog mortlade bockhornsklöverfrön istället och alndade en egen garam mamsala av svartpeppar, nejlikor, kanel, kardemumma och koriander eftersom min var slut.

0,5 grön stark chili

ca 300 g kycklinglårfilé
2 dl kokos
2 msk torkade curryblad
1 tsk nigellafrön
ca 1 msk citronsaft
ev. lite socker

Förbered genom att hacka lök, vitlök och ingefära.Tillsätt även finhackad chili. Stek löken i 1 msk olja i 10 in på låg värme tills den blir mjuk men ej brynt. Lägg i vitlöken, ingefäran, slat och vatten så att det täcker ingredienserna. Koka upp allt och låt det sedan puttra i 30 min utan lock.

Medan det puttar lägger du resterande olja, tomater, tomatpuré, ketchup och kryddor i en annan panna och låter det puttra i ca 10minutr på låg värme. När båda åserna kokat ihop mixar du dem var för sig för att sedan blanda samman dem i en stor kastrull. Låt dem puttra ytterligare 15 minuter. Tillsätt vatten om det ser torrt ut. Tillsätt även kycklingen nu elelr bönor t.ex. om du valt det. Stek currybladen i ytterligare lite olja tillsammans med nigellafröna. Rör ned i grytan. Smaka av med citronsaft och ev. också lite socker.Koka ris och servera till.

På bilden ser ni även currysmörslungade mungbönor, papadums och äppelchutney.

No comments: