Sunday, May 30, 2010

Balkongpyssel














Åkte en sväng till Jula och IKEA imorse. Köpte en zinkbalja samt en zinkhink på Julahuset till mina planteringar och sedan var jag tvungen att åka till IKEA för att köpa en plasbricka som den kan stå på så att jag inte ska få skäll av grannen igen. Han skällde ju på mig när jag sopade (och lite råkade åka ned på hans balkong) så jag kan föreställa mig vad han kommer att göra om jag vattnar på honom...














Jag hade sett en smart solcellsslinga på IKEAs hemsida som verkade perfekt för vår balkong eftersom vi inte har något eluttag på balkongen utan måste dra sladd inifrån om man vill tända en vanlig ljusslinga.

Självklart var den slut. Slut för säsongen upplyste den unge mannen i kassan mig om. "Det är en sommarprodukt så den kommer inte komma in igen, tyvärr." Men hallå! Sommaren har ju för höge farao knappt börjat!, ville jag skrika men det gjorde jag förstås inte. Jag borde väl ha börjat tänka på sommarbelysning i februari (vilket jag säkert gjorde också så trött som jag var på kyla och snö där ett tag) men jag trodde inte att man skulle behöva köpa den då också. Bir till att komma på något nytt. Tips på, helst sladfri belysning, mottages tacksamt!

När jag kom hem ägnade jag mig åt att plantera klart mina krukor och balkonglådor, samt så ätbara blommor och ruccola i min nya zinkbalja. Vi får väl se om något kommer upp. De ätbara blomstren fick jag aldrig ner i jorden förra året så de kanske inte har så mycket växtkraft kvar.

2 comments:

Jul i Laloland said...

Åh va fint och somrigt det ser ut.
Galen granne, så pjåskig får man inte vara.

Fridolin said...

Ja, eller jag förstår at tman inte vil lha balkongskräp i kaffekoppen när man sitter ute och njuter av solen men man kan säga till på ett trevligt sätt istället för att skrika "JAG VILL INTE HA SKIT PÅ MIN BALKONG!". Jag fick bita mig i tungan och be om ursäkt fast egentligen var jag väldigt nära att ropa "Men sluta skit på den då!"...