Wednesday, May 12, 2010

Nyttigt och gott på 30 minuter














Igår blev vi nära på osams i köket. Bådas blodsocker var nog lägre än rekommenderat och jag hade köpt högrev som jag skulle göra sjömansbiff på. Alla som gjort sjömanbiff vet att det tar ett tag och eftersom jag var väldigt hungrig insåg jag att vi inte skulle orka vänta på den. Däremot tänkte jag att jag skulle slänga ihop grytan ändå så att inte köttet skulle förfaras och sedan laga min snabba fiskmiddag till oss. Det tyckte inte sambon som uppenbarligen tyckte att det tog alldeles för lång tid för mig att varva kött och potatis i grytan. "Jag steker en korv nu!", hotade han med till och med då han tvivlade på att maten skulle stå på bordet inom de utlovade 30 minutrarna. Men tidsvinsten i att steka korv är minimal för den här rätten lagar du på rekordtid.

2 färska vitfiskfiléer
en halv röd paprika
1 fänkålsstånd
10 gröna oliver
2 salladslökar
en halv cittron
basilika, hackad färsk
timjan, torkad men ta färsk om du har såklart
peppar
flingsalt
olivolja

Sätt ugnen på 225 grader. Ansa grönsakerna och skär fänkålen i skivor och paprikan i tjocka strimlor. Lägg i en ugnsfast form tillsammans med strimlad salladslök och oliverna. Ringla över olivolja. Smula över en aning flingsalt.

Lägg fiskfiléerna i en annan ugsnfast form. Pressa över saften från en halv citron. peppra och salta. Strö över färsk hackad basilika och ca ½ tsk timjan. Ringla över lite olja. Sätt en folie över.

Sätt in de båda faten i ugnen i ca 20 minuter. Koka bulguren under tiden. Du behöver ev. röra lite i grönsakerna under tillagningen. Kontrollera fisken i mitten av tillagningstiden. Beroende på hur tjocka filéerna är så varierar tiden och fisken blir godast om den är precis genomkokt. Servra med en grönsallad. (Vi hade smöroljestekta skogschampinjoner till eftersom vi behövde göra oss av med svampen.)

No comments: