Sunday, May 09, 2010

Fisk i foliepaket med jordärtskockspuré














När vi var på landet grävde svärmor upp sina sista jordärtskockor till oss och igår var vi tvungna att tillaga dem så att de inte skulle bli förstörda. Jag hade först tänkt göra en soppa men googlade runt lite på nätet och fick inspiration till att göra en fiskrätt med jordärtsskockspuré istället. Receptet hittar ni här.

Det blev gott men jordärtsskockspurén blev i vattnigaste laget. Jag använder ju recept mest som inspiration så det är mycket möjligt att jag använde alldeles för lite jordärtskockor eller potatis men smaken var helt ok. Fisken blev också god men nästa gång ska jag använda färsk fisk i paketen. Den frysta blir lite torr. Fast det kan bero på tillagningstiden som angavs. Jag tycker den verkar misstänkt lång. Troligen för att sparrisen ska hinna tillagas men jag undrar också om man inte istället skulle förvälla sparrisen först och köra det hela i ugnen under kortare tid? Jag använde väldigt späd sparris och den blev klar men om man har tjockare bitar tror jag att man får torr fisk och trådig sparris. Jag använde heller inte fullt så många coktailtomater och sparrisar som det stod eftersom jag inte är över mig i tomater och för att få lite mera smak slängde jag i lite tunt skivad vitlök (ja, jag vet jag är hopplös).



No comments: