Monday, May 03, 2010

Helg på landet

Svärföräldrarnas lantställe är rätt så primitivt. Det finns en vattentoalett men spolningen har varit trasig så länge jag kan minnas så man måste ta en hink vatten med sig för att spola. Det finns bara kallvatten i stugan så vill man diska eller tvätta sig utan att få en köldchock får man koka upp vatten på spisen. Värme får man genom att elda i öppna spisen. Svärmor som alltid är frusen brukar fuska med elelement men de är väldigt energikrävande och brasvärme är ju alltid mycket skönare så sambon brukar elda efter alla konstens regler när vi kommer dit.

Inredningen är ett enda mishmash av ärvda prylar, saker som blivit kvar från de tidigare ägarna eller sådant som helt enkelt inte längre används i lägenheten i stan. Men på något sätt passar allt ihop. Den brokiga blandningen blir på något vis, harmonisk trots- eller kanske just på grund av? - den galna mixen av färger och stilar.

Kökskåpen har någon gång, med ovan hand,målats i tomatrött. Både de och den pippigula byrån som man möts av när man kliver över tröskeln in i köket kom med på köpet av stugan. Liksom den gamla pinnsoffan är målad i en pigg blå nyans.






Kanske har svärfar,som är estetiskt lagd, blandat sitt finger med i spelet men det mesta verkar ha kommit till av en slump. Se här så fint kökssoffans nötta bolstervar matchar det blommiga kuddöverdraget (definitivt inte genomtänkt då jag vet att svärmor bara plockar med sig lite nytt linne när de åker ut från stan).

3 comments:

Jul i Laloland said...

Åh, det ser supermysigt ut.
Jag har själv en stoooor längtan efter stuga på Öland. Men jag har lite svårt för när människor inreder sina sommarhus/helgstugor som nymoderna hypertrendiga hus. Jag vill gärna ha mishmashet och allt det hejvilt blandade. Det enda jag skulle åtgärda är om det fanns träpanel, för det är så fruktansvärt bastuaktigt. Den gula byrån verkar snygg.

Fridolin said...

Precis! Det gäller vanliga lägenheter med tycker jag. Jag får rysningar när folk river ut finfina50-60-talskök och sätter in något högblankt och hypermodernt. Det passar ju inte!

Fast det är klart, folk måste ju trivas där de bor och jag antar att de som gör så gör det för att de INTE tycker att 50-talskök är snygga.

Byrån är lite cool. På bilden skymtar ena kortsidan i bakgrunden, intill vedspisen.

Lalolandet said...

Åh, när du skriver så: När vi skulle flytta i december så var det just till en 50-tals funkislägenhet. Dessvärre är allt i köket utbytt och jag är väldigt glad för den nya spisen och fläkten och att de höjt alla bänkar eftersom jag är 186cm så är det extremt jobbigt att stå vid så låga bänkar som de hade på 50-talet. Men det jag inte kan förlika mig med är att de rivit ut de sneda 50-talsskåpen. Eller att de tagit bort de där grejerna som man har socker, salt etc i...jag har ALLTID önskat mig en sådan. Nu finns det tyvärr inte plats att sätta in en ny sådan för dom har satt lampor och eluttag ÖVERALLT. PÅ spis och diskbänkssidan i köket finns det numer ÅTTA olika eluttag...så många behöver man inte. JAg saknar även skafferiet, det har blivit ett smalt litet städskåt där vår dammsugare inte ens får plats...men men, jag är lycklig ändå ;)