Sunday, May 30, 2010

Tavelväggen

Förra söndagen åkte vi en sväng till Stadsmissionen. Egentligen var jag på jakt efter något slags låg bänk som man skulle kunna använda som blombord på balkongen men det fanns inget i passande storlek. Däremot hittade jag fyra små tavlor för sammanlagt 120 kr. De fick följa med mig hem och nu hänger de på väggen ovanför skänken i vardagsrummet.

Samtliga bilder är svartvita, tryckta bilder men några av dem är numrerade så de kanske bara finns i ett visst antal? Jag kan inte så mycket om sånt där. Jag köpte dem för att jag gillade dem och för att jag kunde se dem framför mig i grupp. Det är två landskapsbilder, ett stadsmotiv och sedan den bild som fascinerar mig mest -en ängel med långt hår som döljer sitt ansikte och som har klockor fästa vid fötterna. Ja, det låter ju inte riktigt klokt men det var något med den som fångade mig. På något vis tycker jag att den är vacker och läskig samtidigt. Läskigheten kommer nog dock mest av ramen som är otroligt ful. Den påminner mig om en vitbetsad likkista så den kommer defintitvt att bytas ut på sikt alternativt målas om.

Under ängeln står det att läsa "Auren na enymde". Förstår sig någon av er kloka människor sig på vad det betyder? I mina öron låter det som alviska, eller keltiska möjligen. Ska ta och rådfråga min irländska vän. Hon har läst lite iriska. Det var obligatoriskt i hennes skola. Hursomhelst blev jag väldigt nöjd med min nya tavelvägg, särskilt som den inte kostade mer än 120 kr och några små spikar i väggen.

1 comment:

Jul i Laloland said...

Jättefina tavlor och jag håller med om ängeln, lite gotisk nästan eller sådär...ja, läskig. (nu kom jag inte på ordet jag sökte såklart...)