Tuesday, May 11, 2010

Mamma Mia - vilken inredning!













Jag talade mig varm omAmélie från Montmartre både vad gäller handling och interiörer. En annan film som har väldigt inspirerande miljöer, men tyvärr inte lika mycket kvalitet när det gäller själva filmen är Mamma Mia.

Filmens huvudperson Donna försöker driva en småskalig hotellverksamhet på ön och det drar ihop sig till dotterns bröllop. Dottern Sophia är besatt av att ta reda på vem hennes riktige far är och när hon med hjälp av sin mammas dagbok får reda på att det finns tre möjliga kandidater bjuder hon dem alla till sitt bröllop för att få reda på sanningen. Hollywoodsmörigt så att det förslår och sedan förs historien framåt genom ABBA hits framförda med mer eller mindre medioker sång av skådespelarna i filmen.Det är alltså en musikal om någon missat det.

Jag har lite svårt för musikaler ibland. De blir gärna lite töntiga och känslan avtar inte precis då filmens alla kvinnor använder sig av kolossalt larviga hälsningscermonier bestående av rimmade sånger och klappar på äkta cheerleadervis. Där redan har nog många av er lust att stänga av -men gör inte det. Filmen blir visserligen inte mycket bättre- men interiörerna! Interiörerna! Skit i Pierce Brosnans halvdanna kärleksylanden och fokusera på inredningen istället!

Donnas lilla hotell är ljuvligt! Vitkalkat med turkosa fönsterluckor, en rar liten patio skuggad av drivor med bougainvillea. Hennes sovrum är en dröm i turkost. Tak och väggar är målade i en vacker turkos nyans och är sparsamt möblerat med lite slitna, patinerade möbler kombinerat med hemvävda och handbroderade textilier i rött och vitt. I like. Och nedan ser ni ett försök til latt sno stilen. Tyvärr har jag ännu inte kommit på hur jg kan göra bilderna större utan att förlora skärpan men omni klickar p åden får ni allt i större format.














Kista Raja 3750 kr,spegel "Goa" från Mio 450 kr, snygg rottingstol av okänt ursprung (bild Hus&Hem, sängstomem "Lillesand" Ikea 1295 kr,kelimmatta Taners mattor 15 500 kr,kelimkudde Åhléns 395 kr, blommigt handbroderat överkast Afroart 1795 kr, stegstolar (bild Antikvärlden), retro skrivbordslampa.

Oavanstående är bara ett hopplock från olika butikers hemsidor men vännen av den här stilen gör nog rätt i att botanisera i second hand affärernas gömmor för att hitta prylar med den rätta patinerade stilen utan att ruinera sig.En kelimmatta för 15 papp är bara möjlig i mina drömmar i alla fall...

Mer inspiration från filmen får ni i detta klipp:

4 comments:

Jul i Laloland said...

Jag älskar Mamma Mia. JAg vill också ha ett hotell på en grekisk ö, dock med rinnande vatten. Interiören är precis so
m du säger underbar. Och jag som avskyr musikalet...ja, jag fullkomligt ÄLSKADE den här filmen. Kanske var det sommaren, kanske var det Benny Andersson i en båt, kanske var det Colin Firth...det är i och för sig OFTA (om inte alltid) COlin Firth ;)

Fridolin said...

Ja inte var det väl Pierce Brosnans sångröst i alla fall? Colin Firth höjer alla filer minst ett snäpp för övrigt. :)

Fridolin said...

filmer...

Metronyx said...

Jag blir alltid tårögd när "Slipping through my fingers" kommer upp i filmen. (Man blir så blödig av att va mamma) Men visst är det så härlig miljö och färgsättning.