Monday, February 08, 2010

Thaisoppa

Jag gillar asiatisk mat. Särskilt ostasiatisk mat känns fräsch och nyttig med mycket grönsaker och smak. Ursprungsreceptet till den här soppan finns i Anna och Fanny Bergenströms bok "Under valnötsträdet" som för övrigt är full av goda recept från världens olika kök. Jag gjorde några justeringar av soppan eftersom jag inte hade alla ingredienser hemma men i stort följde jag buljongreceptet i boken.

Det jag gillar med den här soppan är att man kokar en god och smakrik buljong och sedan bestämmer var och en själva vad de vill lägga i den. Till förrätt körde vi färdigköpta vårrullar av en god sort att doppa i sweet chilisås.

Thaisoppa
3 schalottenlökar
3 vitlöksklyftor
2 rejäla tsk röd currypasta ( 1 tsk grön i orginalreceptet)
1 stor bit ingefära, ca 5x2 cm
2,5 l vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
ca 15 torkade kaffirlimeblad
1 burk konserverat citrongräs ( färskt i receptet)
4 limefrukter, saften
3 msk fisksås

Finhacka schalottenlök och vitlök. Skala och riv ingefäran. Fräs lökhacket i olja. Tillsätt currypastan och fräs ca 1 minut till innan du lägger i ingefäran och fräser ytterligare någon minut. Späd med vatten. Smula ned buljongtärningarna och tillsätt citrongräset och kaffirlimebladen. Låt det hela puttra i ca 30 min så att smakerna hinner utvecklas ordentligt. Sila buljongen så att den bli klar. Pressa i limesaften och smaka. Låt dina matgäster välja tillbehör och slå sedan över buljong på var persons portion. Ät och njut.













Detta hade vi i soppan:
salladslök
hackade jordnötter
skivade champinjoner
strimlade morötter
sallad i bitar
tofu i kuber
risnudlar
ingefärsmarinerad stekt kyckling
Funderar även på att testa:
böngroddar
paprikastrimlor
shiitake
tunna skivor entrecôte

No comments: