Sunday, February 14, 2010

Alla Hjärtans Dag

Hoppas ni alla haft en fin söndag oavsett om ni firar alla hjärtans dag eller inte. Jag känner mig lite kluven inför Alla Hjärtans Dag. Det känns ju lite tillgjort att det ska behöva finnas en speciell dag för att man ska uppmärksamma dem man älskar och egentligen handlar det väl om att handeln vill uppmärksamma oss på att öppna plånboken lite extra. Å andra sidan anser jag att man bör ta vara på varje tillfälle att slappa och ha det mysigt och det är så vi firar Alla Hjärtans Dag här. Vi bjöd hit en kompis på våffelfrossa och film. Vi började med frasvåfflor med kaviar, rödlök och gräddfil och till efterrätt blev det söta våfflor med sylt och grädde. Tyvärr var jag så glupsk att jag inte hade en tanke på att föreviga våffelkalaset. Däremot kan jag bjuda på en bild där ni skymtar min röda fina hibiskus som sambon köpt till mig när medan jag satt sent på jobbet i ett föräldramöte i veckan. Det tycker jag var riktigt romantiskt.

Vill man ha mer hjärtan att fira dagen med kan man alltid tillvrka en hjärtgirlang. Tycker man precis som jag att de röda PPM-kuverten är tråkiga kan man ju alltid använda dem till detta ändamål...














Appropå hjärtan så lär ju fisk vara bra för pumpen. Vi lagade torsk med frasigt täcke till middag men där motverkar nog fettmängden i täcket fiskens nyttofaktorer förstås. Fast det är säkert bara bra för hjärtat att man gläds över god mat och god är den här fisken och dessutom lätt att laga.














Torsk under frasigt täcke
2 torskfiléer
1 lime
svartpeppar
salt

2 skivor rostbröd(utan kanter)
50 g smör
1 vitlöksklyfta
ca 3 msk hackad persilja
1 dl riven västerbottenost

2 tomater
lite riven ost

Lägg filéerna i en ugnsfast form. Pressa över saften av en limefrukt. Peppra och salta fisken efter behag. Täck med folie och ställ i ugnen i 225 grader i ca 15 minuter. Smält under tiden smöret. Pressa i en klyfta vitlök.Smula sönder brödet.Riv osten. Blanda ned brödsmulorna, persiljan och osten i vitlökssmöret. Slå av ev. spad från filéerna och lägg dem på varandra. Täck fisken med blandningen. Skär tomaterna på mitten och ställ dem intill fisken. Strö över ost. gratinera i 10-15 minuter. Servera med kokt potatis och en god sallad.

4 comments:

Maria said...

Hej!
Fint att fira vilken dag som helst egentligen. Vi gynnar inte handeln den här dagen, men kanske tänker lite extra på varandra. Men det ska man ju egentligen göra jämt...

Lillsnörpa said...

Tack för receptet, och tack för att du delade med dig av latinkunskaperna! Perfekt! :)

Fortsatt trevlig alla hjärtans! /Lillsnörpa

Jul i Laloland said...

Låter himlans gött. JAg gillar iofs inte ost, men det är ju charmen med recept man hittar hos andra; när man modifierar dom!
Hoppas du blivit frisk nu!

Fridolin said...

Maria: Ja visst ska man men det är ju alltid kul med extra dagar att fira.

Lillsnörpa: Det var så lite. Hoppas jag kom ihåg rätt nu...

Lalolandet: Jo tack, jag vilade mycket i helgen så jag kunde gå och jobba idag.

Tror att det kanske funkar utan ost också men det kanske blir svårare att få smeten att hålla ihop.