Monday, February 08, 2010

Lunch på Gondolen och utflykt till Kina-Li














Har haft kompdag idag eftersom vi arbetade helg med Öppet Hus på skolan så idag mötte jag några kollegor för att lyxa oss med lunch på Gondolen en vanlig, fast ändå lite ovanlig måndag. Mycket trevligt.

Efteråt begav jag mig på utflykt till ett riktigt favoritställe på söder- Kina-Li. Genom en liten gång från Ringvägen kommer du ner i en stor källarlokal som luktar lite mysko, antagligen av torkade räkor och tusenårsägg och annat spännande. Där inne breder ett paradis ut sig för den som är intresserad av asiatisk mat men också för den som gillar kitschiga pappersvaror och leksaker och konstiga bär och teer och skor som luktar gummi och...ja listan kan göras lång. Jag gillar Kina-Li jättemycket och idag handlade jag två(!) kassar fulla. Vet inte om det var den dyra lunchen som fick mig att fortsätta sätta sprätt på pengarna men jag hittade den ena spännande burken efter den andra. Pappersavdelningen vågade jag inte ens glutta på av risk att bli ruinerad, eller jo lite men jag skyndade mig bort när jag hittade några finfina papperslyktor.

Detta kom jag hem med:
-4 små skålar i svart med söt körsbärsblomsdekor à 39 kr/st
-1 pkt ätpinnar
-1 pkt risnudlar
-1 burk tamarindkoncentrat
- 1 burk röd currypasta
-2 burkar strimlade bambuskott
-2 pkt kokosnötsgrädde
-1 påse sötbasilika
-1 påse färskt citrongräs
-1 flaska risvinsvinäger
-1 flaska ostronsås
-1 pkt rispapper avsett för vårrullar
-1 brk chilibönsås
och sedan lite indisk krydda ovanpå det hela -1 pkt papadums med spiskummin

2 comments:

Jul i Laloland said...

Underbart! Den affären har jag aldrig varit i, men nästa tripp till stockholm blir det nog ett besök.

Pappersavdelningen verkar dock farlig ... ;)

Fridolin said...

JA! Det får du inte missa.Jag har ju lättast att fastna i matavdelningen. Det är farligt nog så att det förslår. Men pappersavdelningen är riktigt kul med helt urflippade saker. Allt man behöver till ett färgglatt party finns- tallrikar, hattar, sugrörsprydnader, flärpar-you name it.