Monday, February 15, 2010

Vårgardiner

Jag är sugen på nya vårgardiner till vårt vardagsrum men tycker att det är jättesvårt att hitta gardiner som ser snygga ut mot den ljusgula vardagsrumstapeten (hyreslägenhet). Ni ser den bakom "fågelburen". Egentligen skulle jag vilja ha något riktigt färgglatt men jag köpte ett par gardiner med ett färggrant blommönster förra sommaren och de kändes helt fel. Jag tyckte att det såg ut lite som ett lekrum, fast på ett dåligt vis. Jag tror att dessa grönmönstrade gardiner från Hemtex skulle passa in i rummet men de känns bara...tråkiga. Visserligen har jag hittills haft vita vepor och det är ju inte direkt mycket fantasifullare. Jag tror att en dov färgskala funkar bäst eller bleka pasteller för att inte bryta av för mycket mot tapeten. Vad tycker ni? Ge mig lite smakråd!

Update:Jag ser att tapeten inte ser så värst gul ut på bilden men det är den. Jag hade bättre bilder på den men dem har jag ju lyckats radera...

























De här gardinerna från Ellos tycker jag också är rätt fina men vepan hade gärna fått ha lite mer färg. Jag gillar dock inte riktigt att kontrasterna mellan bakgrunden och blommorna är så skarpa. Samtidigt påminner den lite om min Ceannisväska som jag gillar jättemycket fast väskan är snyggare. Ett tyg i den färgskalan skulle passa bra. Kanske är det därför jag gillar gardinen ovan? Det är lite samma typ av färger. Kom gärna med tips om var man kan köpa fina gardiner/tyger utan att ruinera sig eller förslag på passande färger. Jag tror jag har blivit lite hemmablind.




No comments: