Thursday, February 04, 2010

Focaccia och polentakaka med mandel och citron














Vi var bjudna på knytis helgen, eller "potluck" som min irländska vän säger. Temat var italienskt eftersom en av gästerna hävdade att pasta carbonara är den enda rätt han kan laga. Själva tog vi med oss en hembakt foccacia och en dessert, en polentakaka med mandel och citron. Jag hade aldrig bakat kakan tidigare men den blev väldigt saftig och god så den kan jag verkligen rekommendera. Tyvärr var vi tvungen att slänga oss iväg innan jag hann fota den men den blev gyllengul och fin tack vare polentagrynen och alla äggen.

Focaccia ca 30 bitar
50 g jäst
6,5 dl ljummet vatten
2 tsk salt
1 msk olivolja
1 kg dinkelmjöl

olivolja
flingsalt
rosmarin

eller:
soltorkade tomater
2 msk olivolja
basilika
peppar
flingsalt


Smula ned jästen i en bunke. Rör ut med vatten. Tillsätt salt och olivolja. Rör ned mjölet och arbeta degen ordentligt, ca 10 minuter för hand till degen har blivit smidig och elastisk. Ställ att jäsa i en timma. Smörj en långpanna. Tryck ut degen i pannan. Låt den jäsa i 30 min till. Tryck hål i degen med tummen och pensla den med olja och strö över flingsalt och rosmarin. grädda i ca 40 min i 225 grader.

Jag hade lagt soltorkade tomater i en marinad av olivolja, vitlök, basilika och salt och peppar och penslade brödet med den oljan och stack ned tomaterna i brödet men jag tror att det hade varit bättre att blanda ned tomaterna hackade i degen istället för de blev väl torra efter att brödet gräddats.

Polentakaka med mandel och citron
2 ½ dl skållad mandel
225 smör, rumsvarmt
2½ dl socker
3 ägg
1 dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 kryddmått salt
1 ½ dl polentagryn
1 tsk rivet citronskal, använd ekologisk citron!
2 msk citronsaft

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en springform. Hacka mandel i en mixer till en fin massa (tänk mandelmassa något grövre). Rör smör och socker poröst. Vispa ned äggen, ett i taget. Blanda torrvarorna utom polentan och rör ihop med smeten. Rör även ned polentagrynen och citronskal och saft. Blanda väl. Häll smeten i formen. och grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter. Låt kakan svalna. Servera med ättvispad grädde eller kesella vanilj.

No comments: