Friday, February 12, 2010

Den goda chilibönsåsen

När jag hade min orgie på Kina-Li i måndags hittade jag en burk chilibönsås utan text på något för mig begripligt språk. Jag tyckte den påminde om såsen till biff paprika, en rätt som sambon alltid brukade beställa på den tiden då vi hade en kinarestaurang i kvarteret där vi bodde. Jag ville testa om man kunde återskapa biff paprika hemma i det egna köket så jag slog till på en burk. Det behövde jag verkligen inte ångra! Såsen var god och umamistinn fast ruggigt stark. Men vi lyckades laga en inte alls så dum variant av biff paprika men jag var rätt försiktig med chilibönsåsen och serverade den istället till som en sås att dutta på mera när man åt. Idag blandade jag den och lite soja med små bitar av tofu och värmde i micron innan jag rörde ner nystrimlad salladslök och hackade jordnötter. Det blev ett salt och gott lunchtilltugg och chili är väl immunförsvarsstärkande?

1 comment:

Anonymous said...

Wow, gissa om jag började dregla när jag läste om denna fantatsiska sås! Som du kanske känner till är jag ett stort fan av starka såser och den här skulle nof trivas bra i min mun. Och du får ta och bjuda mig på den där biff-grejen nån gång!

Chili-Enrique