Saturday, February 13, 2010

Tofuwok eller nåt'

Jag har verkligen blivit helt besatt av den här böngeggan jag bloggade om. Efter att ha upptäckt hur bra den gjorde sig med tofu tvekade jag inte en sekund inför att göra typ samma sak idag igen. Det var jättegott och jättelätt att göra. Jag är egentligen ingen hejare på att woka saker. Jag tycker det är svårt att veta när man har wokat klart. Det är inte gott med för mjuka grönsaker men trådiga bönor är ju heller inte gott. Idag lyckades jag nästan. Salladen blev aningen för mjukt för min smak men det andra hade ändå hyfsat tuggmotsånd. Så ha i salladen sist av allt om ni testar detta.

Tofuwok
ca ½ paket tofu, naturell
1-2 msk ljus sojasås
1 msk chili bönsås (se tidigare inlägg)
½ röd paprika
ca 100 g frysta gröna bönor (eller färska om du har så klart)
en bit salladskål
lite matolja
2 stjälkar salladslök
hackade jordnötter















Börja med att skära tofun i skivor och lägg den att marinera i sojan och chilibönsåsen. Under tiden ansar du och strimlar paprikan och salladskålen. Strimla salladslöken och hacka jordnötterna och ställ åt sidan.













Hetta upp lite olja i en wokpanna och stek tofuskivorna på högsta värme ett par minuter på varje sida. Spar marineringen!














Ta tofun åt sidan och lägg istället i bönor och paprikastrimlor i woken. Slå över sojamarinaden och woka det hela under omrörning (då och då) så att allt blandas. Tillsätt salladen och lägg även försiktigt i tofuskivorna när bönorna börjar mjukna. Woka ett par minuter till.














Avsluta med att strö över salladslök och hackade jordnötter.

No comments: