Friday, February 12, 2010

Cocoon i förorten?

Appropå mitt föregående inlägg tycker jag att det passar att visa er något som gjorde mig glad under min söndagspromenad förra helgen. För ett par veckor sedan frågade sambon "-Har du sett de röda snölyktorna?" Eftersom det är jag som brukar vara den som är mest uppmärksam på detaljer i omgivningen blev jag lite förvånad att jag helt missat dessa men älsklingen pekade ut dem för mig. Man kunde se dem på lång väg från tunnelbaneperrongen men det krävdes att man stod på en särskild plats eftersom de annars skymdes av ett av betonghusen. Det måste vara något annat tänkte jag för hur får man så stora snöskapelser att lysa allldeles rött? På håll såg det ut som något hämtat ur Cocoon (en snäll alienfilm från 80-talet. Så i söndags knallade jag ner och tog mig en närmre titt på de ovala föremålen och det visade sig vara...enorma kottar i orange plast. Se där så lite man vet om livet. Men lite fyndigt uttänkt tyckte jag ändå att det var, där de låg mitt i talldungen, även om de är mer dekorativa är de lyser om kvällen och mornarna.






































Jag promenerade vidare och tyckte att den rundade byggnaden utmed vägen också var värd att fota där den tronade på klippan i ett gyllene vintersolljus. Tyvärr ser man inte plåtfigurerna (lekande barn och djur) som pryder husväggen så väl på fotot men de gör mig också glad för att de är så knasiga, särskilt tuppen. Hur kom man på att sätta dem där tänker jag?

3 comments:

Lillsnörpa said...

Vilka fiffiga skulpturer! Sånt gillar jag!

Helena said...

Vilka söta kottar. Kan tänka mig att de är urläckra på kvällen....=)

Fridolin said...

Ja, visst är de coola?