Thursday, February 17, 2011

Surdegsbröd 2














Vi satte en till surdeg och i helgen som gick bakade jag ut den efter konstens alla regler. Den här gången gick jag efter ett annat recept där man blandar jäst och surdeg, rågmjöl och vetemjöl. Brödet blev väldigt gott, mustigt med knaprig skorpa (som man får til lgenom att kasta in vatten på en plåt under brödet som gräddas). Och väldigt stort. Vi frös in halva.

Tyvärr tycker jag inte att det jäste riktigt bra så jag tror att jag måste ge degen mer tid i framtiden. Riskmomenten är liksom större än när man bakar med vanlig jäst verkar det som. Fast det är kanske det som är utmaningen. Roligt är det i alla fall att baka sitt eget bröd.

3 comments:

Jul i Laloland said...

Schysst att ni lyckades nu=)
Men jag håller med om man använder bara surdegen så tycker jag det är svårt att få brödet att jäsa ordentligt. Men gött blir det!

Fridolin said...

Vi fortsäter experimentera men det här brödet kändes ju mer som man tänker sig surdegsbröd, fast det var lite jäst i.

Fridolin said...

fortsätter...Igår skrev jag moröter. Kan problem med dubbelteckning smitta tro? :)