Saturday, February 19, 2011

#2 A book you've read more than 3 times

Den här listan börjar mer och mer kännas som ett blottläggande av min personlighet. Den fick mig att tänka till om hur jag funkar. Jag läser nästan aldrig om böcker. Jag är nog inte så förtjust i upprepning. Jag är för rastlös och lat - och har för bra minne- för att läsa om en bok tre gånger av fri vilja. Två gånger kan jag nog ha läst en bok men det är sällan jag återvänder till en bok sådär som jag hör att folk gör.
De enda böcker jag kan påminna mig om att jag läst sådär mycket så att jag kan dem utan och innan är de två böcker jag skrivit mina engelskuppsatser om: Pauline Melvilles The Ventriloquist's Tale och J.M. Coetzes Disgrace och så Mamma Mu åker bob och Mamma Mu gungar. De senare har jag läst högt oräkneliga gånger när jag jobbade extra på ett boende för autistiska barn och en unge ville alltid höra om Mamma Mus bravader.

5 comments:

Anonymous said...

Du kanske inte har läst men väl HÖRT några böcker x antal gånger. Tänker på Kung Kalle och för all del Prostens barnbarn eller Ida-Maria från Arfliden eller...Det finns dom som kan läsa sina favoriter hur många gånger som helst. Tänk bara på sommar, skuggan under äppelträden och Agatha Christie. Kram/M

Metronyx said...

Du - Mamma Mu rockar...tänk bara på hur många gånger man läst om gubben Pettsons äventyr.

Fridolin said...

Mamma: Tack för påminnelserna! Både Prostens barnbarn och Pettson kommer att få komma med på listan. Kung Kalle minns jag väldigt vagt.

Metronyx: Jag gillar verkligen Mamma Mu men ibland fick jag gömma undan de där två böckerna för jag kunde texten utantill. Jag försökte sälja in "Eviga berg och tre starka kvinnor" istället (med mindre lyckat resultat).

Metronyx said...

Mina barn lyssnade 1 (en) gång på Eviga berg sen ville de inte mer. Undrar om barn idag är mer visuellt inriktade kanske ? Svens illustrationer är ju ofta den största behållningen i hans sagor och min gamla Berg bok kanske det är lite småtråkigt i jämförelse?

Fridolin said...

Själv älskar jag bilderna i Eviga berg - finns kanske fler versioner?- men Svens illustrationer är ju roligare, mer drag i om man säger så. Men det kan säkert ligga något i att ungar idag är mer vana också vid visuella medier.