Friday, February 25, 2011

#7 Most underrated book

Jag är nog en lite sur typ för jag tyckte det var mycket lättare att komma på överskattade böcker. En underskattad bok var svårare. Jag grät nästan av glädje när jag såg att Lalolandet hade placerat Torgny Lindgrens Hummelhonung under denna rubrik. Jag trodde jag var tämligen ensam om att gilla den. Det är verkligen en undderskattad bok i den mening att den hamnat i bakvattnet av hans andra böcker som är sämre. Men det vore ju tråkigt om allas listor ser likadana ut så isälllet tänker jag slå ett slag för boken som jag smärtsamt skrev min D-uppsats i engelska om:
The Ventriloquist's Tale av Pauline Melville.


















Egentligen är det här kanske inte så mycket en underskattad bok som den är okänd i Sverige. Ingen utanför engelskinstitutionen där jag skrev uppsatsen verkar ha hört talas om den. Det är synd för det är en komplex och fascinerande historia med både djup och humor.

Romanen ustpelar sig i Franska Guyana och historien växlar mellan tiden för kolonisationen av landet och det moderna Guyana. Vi får följa en skotsk nybbyggares och hans två indianska fruars familj, vars levnadsöden i hög grad är sammanflätade med kolonisationen. Framförallt är det nybyggarens barn Betty och Danny vi får följa genom boken.

I boken problematiseras frågor kring kulturella identiteter. Hur skapas de och hur förhåller man sig till dem? Ett exempel på det är bokens berättare, som är en lekfull och oförutsägbar typ som man aldrig riktigt vet var man har eller var han kommer ifrån. Precis som det är svårt att avgöra varifrån buktalarens röst kommer (ventriloquist=buktalare).

De krävs dock inte att du grottar ner dig i någon postkolonial litteraturdiskussion för att du ska ha behållning av boken. Melville skriver vackert med humor och färg och målar fram suggestiva miljöer. Karaktärernas livsöden fascinerar därför att kärlek, lycka och sorg varvas precis som i riktiga livet.

PS. Tydligen finns inte boken översatt till svenska. Jag googlade "Buktalerens berättelse" och "Buktalarens historia" och det härvar träffen jag fick. Rätt underhållande i och för sig. Kanske borde ta med texten som skrämmande internetöversättning. "Usidan anknyter", ja jösses...

1 comment:

Metronyx said...

Ok, jag har inget minne av den här så du har förmodligen en poäng i att den inte är superkänd. (Oj det där lät hybris-aktigt, jag menar bara att även om jag inte läser allt som kommer ut så läser jag om väldigt mkt som kommer ut. Men författaren låter däremot bekant. Intressant titel !