Sunday, April 04, 2010

Vårtecken














Igår morse lade jag in sill som vi skulle ha till lunch idag. I min familj brukar man äta påskbuffé till lunch under påsken så även om lammrack är goda och festliga är det inte riktigt påsk för mig om jag inte får inlagd sill och ägg (helst halvor med rom och räkor). Därför hade jag lagt in två sorters sill till dagens lunch. Dels en vanlig sillinläggning enligt receptet som står att finna på burken till inläggningssillen och dels en citrussill mamma talat så varmt om att jag var tvungen att pröva. Den senare var superfräsch och god för övrigt så den kan jag verkligen rekommendera. (Recept kommer senare.)



























Strax före lunchtid packade vi ned sillarna i en väska tillsammans med rökt lax och en burk hemlagad svensk pesto och tog med oss alltsammans ut till svärföräldrarnas lantställe där lunchen intogs på altanen i vårsolen. Det var ju tur att den sken förresten,eftersom sambon och hans mor lyckades med konsstycket att rökfylla hela köket när de skulle tända i öppna spisen. Känner att jag fortfarande luktar lite skogsbrand om kläderna...

Efter lunchen traskade vi över en trädesåker för att plocka hem lite björkris, vilket jag saknade lite när jag pyntade. (Bättre sent än aldrig tänkte jag.)På vägen stötte vi på ett riktigt vårtecken - ett hav av tussilago. Jag såg också en mängd yrvakna flugor utmed stugväggen och en nässelfjäril som irrade runt bland de torra halmstråna. Dessutom tror jag att jag fick lite färg på kinderna idag. De hettar gott nu i alla fall.

No comments: