Tuesday, April 13, 2010

Min gardenia














Efter att ha tampats med ett anfall av spinn på växterna på köksfönsterbrädan är jag stolt över att visa upp att min gardenia äntligen tagit sig för att blomma. Den doftar helt underbart!

Gardenian hade massa knoppar när jag köpte den men sen torkade den (undrar just vad det kan ha berott på...hrmt) och knopparna föll av. Sedan fick den spinn.För den som aldrig stött på spin så är det en grupp högst otrevliga små djur. Kvalster närmare bestämt som tar dina blommor i besittning och spinner en väv kring dem. Knopparna blir missbildade och bladen dör sedan de först har tappat färgen. Lagom kul.

Jag misstänker att gardenian blev smittad av sin granne hibiskusen som är känd för att dra åt sig slemiga typer av detta slag. Som tur är tror jag att kurbadet i mycket vatten och bladbehandling med Yes-diskmedel fick spinnet att retirera. Gardenian verkar trivas och frodas. Herr Hibiskus ser lite sämre ut men har många knoppar i alla fall, även om de ser lite grådassiga ut. Vi får se hur det går. Han har många gula blad också.

No comments: