Sunday, April 18, 2010

Jazzbrunch på Mosebacke

När svärmor fyllde år i januari fick hon ett "presentkort" av oss på dels en jazzbrunch på Mosebacke etablissement, dels en afternoon tea på tehuset Chaikana att ta ut på valfri dag. Först idag blev jazzbrunchen av men bättre sent än aldrig! Jag (kontrollfreaket)hade uppmanat sällskapet att vi skulle ta oss dit i tid eftersom det var väldigt trångt sist jag var där i vintras trots att jag då hängt på låset. Mina farhågor var inte helt osanna även om sambons föräldrar nog tyckte att jag var lite överdriven till en början. När vi först kom dit såg de rätt lugnt ut men snart började människorna flöda in.

Vi satte oss i ett litet rum strax intill gången där buffén dukas upp. Det är lite tystare där men man ser inte bandet. Å andra sidan har man väldigt nära till maten. Och mat fanns det ju gott om. Buffén var uppdukad på två sidor. En för kalla rätter en för varma. Särskilt trevligt är det att det finns många vegetariska alternativ. Det fanns mycket gott att välja på. Det var grönsallad, hoummus,tzatskiki, fransk potatissallad, tonfiskröra, bönsallad, tomat-och basilikasallad och en fetaostsallad men mycket paprika och oliver på den kalla sidan.Bland det småvarma fanns det kycklingvingar, prinskorv, falafel, äggröra,små vårrullar, tjocka pommes frites, blomkålsgratäng, vita bönor i tomatsås och knaperstekt bacon. För den som ville fanns det dessutom ett bord med kokta ägg, skinka, ost och marmelad men det har man ju hemma som svärfar sa så det hoppade i alla fall jag över. Däremot mumsade jag glatt i mig plättar med grädde och sylt som efterrätt.

175 kr/person kostade det inklusive kaffe och måltidsdryck. Vill man ha något starkare i glasen får man betala extra. Jag såg några sällskap smutta champagne och vin men det kändes lite för tidigt för kl 11. Däremot är det trevligt med levande musik och till och med jag som annars har en rätt sval inställning till jazz föll för musiken som i mina öron andades Frankrike och trettiotal. (Diango Reinhart-låtar enligt sambons bror som just kommit in på musikhögskolan med inriktning jazz). Mycket trevlig söndag helt enkelt!

No comments: