Saturday, April 03, 2010

Naturlig äggfärgning

Jag äggsperimenterade lite med färgning här på morgonkvisten. Med hjälp av avkok på rödkål och gurkmeja färgade jag äggen gula och blå. Gurkmejan gick snabbastatt få bra färg av. Den blå färgen krävde att äggen låg i blöt ett par timmar för att den verkligen skulle sätta sig så det rekommenderar jag inte om man vill ha äggen varma... Däremot blev de ganska fina tycker jag. Jag försökte mig även på att göra mönster genom att linda fast persiljablad med sytråd men jag surrade nog itne tråden tillräckligt hårt. Det blev sådär. Äggen fick några diffusa avtryck. Roligt var det i alla fall så jag kanske gör några till imorgon. Än är ju inte påsken över!














Gula ägg
2, 5 dl vatten
1 msk gurkmeja
1 msk vitvinvinäger.

Koka ihop i ca 30 minuter innan du lägger äggen i spadet. Jag kokade dock mina ägg i vätskan direkt och de blev rätt fina faktiskt.














Blå ägg
2, 5 dl vatten
2,5 dl hackad rödkål
0,5 msk vitvinsvinäger














Jag tyckte att det i båda fallen blev lite lite färgningsvätska så det kan vara idé att göra större sats så att äggen verkligen kan bada i färgen. Recepten är hämtade från Tasteline som varmt rekommenderas för den som vil lprova även andra kulörer.


No comments: