Thursday, April 08, 2010

Äggsperiment del 2














Jag har ju ägnat mig åt äggfärgning på olika vis här i påskhelgen. Det senaste i raden var att färga med rödbetsskal. Efter vår rödbetsorgie här i söndags så sparade jag alla skal och kokade en lag på dem och lite vinäger. Jag satte ett gummiband runt magen på äggen och lade dem att dra i den starkt rosafärgade vätskan över natten. Jag tänkte mig väl att det skulle bli rosa alternativt röda ägg. Jag hade dock inte kokat äggen innan eftersom jag tycker att det är gott med varma ägg. På morgonen dagen efter kokade jag äggen i samma vatten som de legat och dragit i och färgade blev de förvisso men inte som jag trodde... De blev - rödbruna. Det var ju lite antiklimax eftersom de såg skirt skära ut innan kokningen påbörjades. Kanske var det själva kokningen som fick pigmentet att förändras? Har ni någon erfarenhet av att ärga ägg med rödbetor? Blir de alltid rödbruna eller skulle jag kokt dem först och sedan lagt dem i färg?



2 comments:

Lalolandet said...

SNygga ägg!
Har du testat blåbär någon gång? Jag har aldrig gjort det, men har en vän osm ofta gör det och dom blir så jäkla snygga.

Fridolin said...

Näpp. Var lite för snål för att köpa blåbär till äggfärgning men det vore kul att testa.