Monday, April 19, 2010

Vårsådd














För ett par veckor sedan satte jag chilifröna och har sedan låtit dem stå i drivhuset från Plantagen. Igår hade jag äntligen tid (och tillräckligt med tomma yoghurtburkar) att även förså klockmalvan och thaibasilikan jag skaffat mig.Vi får se om de också slår rot. Chilin har kommit upp ett par centimeter. Jag ska ta och läsa på lite för att se när det är dags för den att få egen kruka. Jag vill ogärna att den går och dör nu med tanke på att en av påsarna innhöll fyra frön à ca 25 kr. (Det var en speciell sort med frukter som såg ut som små klockor.)De andra fröna tänker jag så direkt. Krasse brukar inte vara så knusslig, den brukar vilja gro. Jag har köpt massa olika krassesorter i år för de är så färggranna och vackra. Dessutom kan man äta blommorna och det verkar ju roligt!

3 comments:

Lalolandet said...

åh, den där brunchen lät riktigt underbar. Och mycket veggoalternativ är ju alltid bra. det är det värsta när man ska äta ute tycker jag. SALLAD är liksom inget alternativ då, men här i lkpg är det det som man kan få i princip vilket är trist. Lät i alla fall himla mysigt.

Jag har et ttips till dina chiliplantor. SOm den gamla kolonilottsägare jag ändå är så har jag planterat en hel del chili i mina dar och dom, tomater och alla andra sådana växter behövs planteras om rätt omgående när de kommer upp. Dina såg rätt lång ut nu, så plantera om dem i en ganska stor kruka så att allt utom översta bladen syns, allt eftersom de växer fyller du på jord. Det är bara för att man ska få en kraftig stam som inte bara blir lång och ranglig. Dom ska ju bära frukt sen, så dom blir ju lite tunga.
Idag är det kallt här...och frost ! hualigen.

Laloodlarn said...

åhåhåh!!!!

Hett tips från en trädgårdsmästare jag känner:
PILLA PÅ PLANTORNA!!! Det är som "vind" då härdas dom och blir starkare, sen också att knipsa bort två blad så fort de grenats i fyra.
Jag har pillat på mina tomater och basilika hela eftermiddagen!

Fridolin said...

Ja det är väl konstigt att restaurangerna är så dåliga på veggomat! Är ju inte vegetarian själv men har många kompisar som är det och det är alltid samma visa -wok eller nån' blaskig isbergsbaserad sallad. Fantasilöst!

Tack för odlingstipsen! Jag är ju helt novis på området eftersom det är första gången jag driver upp chili själv. Får försöka ta tag i det imron för ikväll orkar jag inte...:)