Monday, April 05, 2010

Påskris och grönsakstallrik

När vi kom hem gjorde jag i ordning påskriset. I vanliga fall brukar jag sätta i en massa gula fjädrar och små gula ägg i hängen men den här gången valde jag naturfärgade fjädrar. Jag fick dem i present för några år sedan av mamma. De är fina i all sin enkelhet tycker jag och inte så våldsamt påskiga så att riset kan stå kvar ett tag efter helgerna också.

Eftersom vi ätit så mycket till lunch fixade vi en enkel grönsakstallrik till middag: Ugnsbakade rödbetor med chèvre och kokt sparris med smör och flingsalt. Vid sidan av serverades dillpeston som jag skrivit tidigare. Testa! Den var supergod! Den passar till lax och till att dippa bröd i och ja, den passar nog till det mesta.

Rödbetor i ugn
ca 6 stora rödbetor
2 msk olivolja
1 msk flytande honung
svartpeppar
salt

100 g chèvre
1 msk färsk,hackad timjan

Skala rödbetorna och klyfta dem i lika stora bitar. Lägg dem i en ugnsfast form och ringla över honung och olivolja. baka i ugnen i ca 40 minuter. Smula över chèvren och gratinera rödbetorna i ytterligare 5-10 minuter eller tills osten börjat smälta och fått lite färg. Strö över timjan och servera!














Dillpesto
1 stor knippa dill (motsvarande två krukor ca)
1 dl olivolja (jag blandadedock 0,5 dl rapsolja med 0,5 dl olivolja)
ca 1 dl skållad, skalad mandel
1 dl riven västerbottenost

Hacka dillen. Mixa samman dillen med oljan i en mixerburk. Tillsätt mandel och ost. Mixa till en jämn massa. Servera till fisk eller dippa bröd i den goda såsen.

No comments: