Sunday, April 25, 2010

En ovanligt god vardagsmiddag

Grön/rotsaker i ugn tröttnar jag nog aldrig å. Man kan variera helt efter humör och säsong. Det här totade vi ihop till middag i tisdags tror jag att det var. Jag fyllde kycklinglårfiléer med en blandning av mosad fetaost, färskost och vitlök men eftersom de inte blev vare sig vackra att se på eller hänryckande goda att bryr jag mig inte om att beskriva hur jag gick till väga. Satsa då hellre på grönsaksfatet. Det är idiotsäkert och smabons fruktsalllad som vi åt till efterrätt gick itne heller av för hackor!

Ugnsrostade grönsaker

2 fänkålsstånd
3 små färska gula lökar
3 medelstora morötter
1 gul paprika
ett tiotal stora gröna oliver
olivolja
flingsalt
färsk, hackad timjan

Ansa fänkålen och skär den i kvartar. Skala morötterna och skär dem i stavar. Klyv och kärna ur paprikan och skär den i rätt stora fyrkantiga bitar. Skala löken, om det behövs, och skär den sedan i halvor. Lägg alla grönsaksbitar tillsammans med oliverna i en form. Ringla över olivolja och strö över flingsalt och hackad timjan. Skjuts in i ugnen i ca 40 minuter i ca 200 grader. Klart! Servera med någon god sås som de är eller till kött eller fisk.

Nej man ska egentligen inte köpa jordgubbar så här års men de doftade så gott att jag inte kunde låta bli i alla fall. Goda var de också även om de inte var så söta som våra inhemska gubbar brukar bli. Sambon fixade en kanongod fruktsallad på dem. Här kommer receptet. Extra fräscht blir det med ett par matskedar hackad mynta i också.

Fruktsallad
ca en halv ask färska jordgubbar
ca en halv ask kärnfria vindruvor
1 kiwi
ev. lite limejuice
ev. lite socker

Dela jordgubbarna och kiwin på mitten. Skala kiwin och skär i mindre bitar. Blanda med hackad mynta. klart att servera. Lite citron eller limejuice över det hela tycker jag är gott också.Tycker man att det blir lite för syrligt kan man strö över lite socker.

No comments: