Friday, April 23, 2010

Same but different

Ibland händer det att man känner att man behöver förnya sig lite. Just så har jag känt ganska länge angående min garderob så igår när jag för en gång skull hade lite energi över efter jobbet gick jag en sväng i Ringen gallerian och kikade lite på nya kläder.

Bland de stora kedjorna är Indiska en favorit. Deras mönster och färger tilltalar mig. Igår fick hela fem klänningar följa med in provhytten. Ni ser dem nedan med undantag för en stickad, grå klänning som var på rea.

Tre av klänningarna hade lite annorlunda skärningar som jag gillade. Jag provade länge och väl. Av och på,av och på bara för att komma fram till att skärningarna bara var roliga på galgen. På mig såg de vansinniga ut. Värst var reaklänningen. Den var snäv nedtill och upptill var den dimensionerad efter bystdrottningar à la Brigitte Bardot.




Klänningen nr 2 (nr 1 på bilden) var inte mycket bättre. Den satt inte fullt lika galet på men midjeresåren underströk tyvärr att jag inte gör 100 situps varje morgon om man säger så. Dessutom hade man valt att göra ärmhålen lika stora som överstycket. Full insyn alltså. Den gick bort.

Nästa klänning i sina milda färger och tylliga tyg såg vacker och somrig ut på dockan. Det blev den inte på mig. Jag såg ut som Hyacinth i "Keeping up appearances". Om ni sett den serien någon gång behöver jag inte säga något mer...

Nu stod hoppet till de två återstående klänningarna, vilka kändes minst spännande eftersom de liknade två andra klänningar(visserligen favvoklänningar) som jag redan hade. Den svarta satt rätt bra men fick gå tillbaks ut i butiken. Den kändes för tråkig. Att den dessutom verkade vara alla femtiopluskvinnor i provköns val avgjorde det hela definitivt.


Det blev den här som fick följa med mig hem. I modellen ser den precis ut som en annan klänning jag har, möjligen är den något mer figurnära. Den har också ett akvarelligt blommönster fast i andra färger. Så mycket för den förnyelsen...

2 comments:

Jessica said...

hahaha, är det inte ofta så när man bestämt nått?!
För egen del kommer jag oftast hem med saker som inte passar till något annat. Därav den färgpallet jag ofta ser ut som =)

Tänkte på att köpa kläder innan jag gick upp idag, det är ju löninghelg...men bara för alla med arbete...sånt känns lite trist, inte för att jag behöver mer kläder, eller för att jag handlar mycket, men det är ju ROLIGT att göra det och att just; FÖRNYA garderoben lite. Jag gillade klänningen, den var snygg, både i form och mönster.

Fridolin said...

Tack. Jag hade på mig den till teatern igår. Fast det var i kyligaste laget trots att jag hade en lång kofta över.