Tuesday, July 12, 2011

Turkiska paprikor med vegetarisk fyllning

Förra året, troligen någon gång runt den här tiden också, lagade jag paprikor med lammfärs i när jag hittade ett paket fina, små turkiska paprikor i affären. Den här gången gjorde jag en vegetarisk fyllning. Det blev också väldigt gott. Kryddangielserna nedan är väldigt ungefärliga eftersom jag alltid höftar och går på känn när jag kryddar så du kanske vill ha i mer eller mindre av något.



Turkiska paprikor med vegofyllning
8-9 gröna paprikor (helst turkiska då de är mindre, en aning sötare och har tunnare skal)
2 gula lökar
3 klyftor vitlök
2 msk tomatpuré
ca 1 dl valnötter
ca 1 dl gula russin
3 dl basmatiris
1 dl hackad dill
ett knippe bladpersilja
salt efter smak
svartpeppar efter smak
ca 1/2 tsk paprika
ca 1/2 tsk spiskummin
knappt en 1/2 tsk torkad mynta (glömde att jag hade assa färsk på bakongen!)
ett kryddmått starkt chilipulver
1 dl olivolja

Till kokning:
2 tsk tomatpuré
2 msk olivolja
ca 4 dl vatten

Skölj och tvätta riset noggrant och ställ åt sidan. Tvätta paprikorna och skär ut ett lock frn dem Ansa dem från frön och hinnor. Skär även av en liten bit av ändarna så att de kan stå stadigt men akta så att du inte skär igenom så att de blir öppna i botten.

Skala och hacka lök och vitlök. Fräs i olja. Hacka valnöttena ganska grovt. Rör ned dem i lökhacket. Rör om. Löken och vitlöken ska ej ta färg. Krydda med salt, svartpeppar, paprika, spiskummin, mynta och chili.

Hacka dill och persilja. Häll riset i en beredningsskål. Rör ned den kryddade lökblandningen, dil, persilja och en deciliter olivolja. Rör om väl.

Fyll paprikorna nästan till bredden. Ställ dem tätt(viktigt för annars välter de) i en kastrull. Vispa samman vatten, olja och tomatpur´. Slå intill paprikorna så att de är täckta till hälften. Koka dem försiktigt i ca 20-30 minuter. Paprikorna ska bli mjuka. Servera med en klick turkisk, tjock yoghurt och eventuellt lite harissa om du vill ha starkare smak.

No comments: