Tuesday, July 19, 2011

Saffransskorpor














Det är kanske inte precis årstid för saffran nu men jag hittade en påse lussekatter i frysen och de var inte från förra julen om man säger så, så jag tänkte att de kanske inte skulle vara helt fräscha nästa jul. Jag tog fram och tinade dem men istället för att fika lussekatter mitt i sommaren skivade jag dem tunt, penslade dem med smör och strödde över kardemummasocker. Sen hivade jag in dem i ugnen i ca 10 minuter på 200 grader och voilà - nu har vi en burk prima saffransskorpor.

Saffransskorpor
ca 8 gamla lussekatter
50-75 g smör
0,5 dl socker
ca 1 krm kardemummakärnor

Stöt kardemumman i en mortel. Blanda ner sockret och stöt dem tills sockret och kardemumman blandats väl. Smält smöret (i micro går bra det gjorde jag men passa så att det inte stänker åt alla håll...). Skiva lussekatterna på längden i ganska tunna skivor. Lägg skivorna på enm plåt täckt med bakplåtspapper och pensla dem med smöret. Strö över kardemummasockret och grädda dem i 200 grader i 8-10 minuter. Verkar de fortfarande lite mjuka kan du slå av ugnen efter 10 minuter och låta dem torka mer på eftervärmen.

No comments: