Thursday, July 07, 2011

Grönsaksfat

Det finns så himla mycket fina späda grönsaker i affären nu att jag blir tokig när jag handlar. Tjoffade hela kylen full med sallad, färsk vitkål, små finlemmade rödbetor och blomkål häromdagen. Dessutom fanns det redan en del grönt där kan jag tillägga. Det blev en grönsaksmiddag igår. Kokta rödbetor, kokt vitkål i klyftor, stekta palsternack- och morotsstavar och så sallad på tomat och mozzarella. Vår affär säljer ofta ut sånt som har kort datum så jag kom över tre paket av Zetas ekologiska mozzarella för 10 spänn.

Rödbetorna serverades med aromsmör av smör, vitlök, dill, lite citronskal och citronsaft. Det passade särskilt bra till vitkålen som annars kan vara lite mesig i smaken men tycker man att man vill ha den mer neutrala smaken tar man ju vanligt hederligt smör såklart. Så värst mycket matlagning är det ju inte fråga om så jag skriver inga "recept".





No comments: