Monday, July 18, 2011

Nu blir det andra bullar!














Sambon föreslog att vi skulle baka bullar idag. Det är oftast jag som står för bakning och matlagning här så jag blev glatt överraskad och var på såklart. Vi gjorde en sats bulldeg och kärleken bakade ut sina bullar på klassiskt vis med smör, kanel och socker som fyllning medan jag fått för mig att jag skulle kunna härma några bärfyllda bullar jag åt med mamma på anrika Konditori Vetekatten för ett tag sedan. Jag knökade dem fyllda med bär (frysta) så det blev lite blött när de tinade. Formarna fylldes liksom med bärsaft så det är nog smart att låta bären tina och rinna av lite innan baket. Bullarna blev goda fast lite kladdiga i botten men kanske inte riktigt sådär himmelskt goda som jag hade tänkt i mitt huvud.

Bullar med två olika fyllningar
125 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 krm salt
1 dl socker
1 tsk kardemumma
14 dl vetemjöl

Smält smör i en kastrull. Slå på mjölken och värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke. Rör ut den med degspadet. Rör ned socker, kardemumma och salt. Blanda ner mjölet efter hand. Bearbeta degen väl i ca 5-10 minuter tills den är blank och smidig. Ställ att jäsa i ca 30 minuter.

Fyllning 1 :
ca 30 g smör
ca 1 msk kanel
ca 1 dl socker

Fyllning 2:
ca 30 g smör
1 dryg tsk vaniljsocker
4-5 dl hallon och blåbär
1 dl socker
(Rör ihop vaniljsocker och smör till fyllning 2)

1 ägg
pärlsocker

florsocker

Dela degen i två degar. Knåda den lätt och kavla sedan ut varje del till en stor rektangel. Bred smöret över rektangeln. Strö över kanel/bär och socker. Rulla ihop rektangeln tätt från kortänden. Skär längden i ca 20 bitar och lägg dessa i bullformar. Ställ bullarna att jäsa under duk i ca 30 minuter. Värm upp ugnen under tiden.

Vispa upp ett ägg med gaffel och pensla bullarna. Beströ kanelbullarna med pärlsocker. Nöj dig med att äggpensla bärbullarna. Grädda dem i 5-8 minuter i 225 grader. Dofta florsocker över bärbullarna när de är gräddade.

No comments: