Saturday, July 16, 2011

Sommarliv

Nu har sambon semester och som inledning på den åkte vi ut till hans föräldrars torp. Torpet är gammalt och har stått under renovering sedan jag först kom dit Det finns el och toalett men bara kallvatten indraget. Tvätta sig får man göra i sjön eller hoppas att vattnet i trädgårdslangen har värmts upp tillräckligt av solen så att du kan ta en snabb dusch. Men den låga standarden är ganska mysig. Det ger en lugn i själen att inte höra motorvägens ihärdiga susande, slippa höra diskmaskinen skramla och att inte kunna uttråkningssurfa på datorn. Man kommer in i en annan, ganska skön andning när man långsamt måste koka upp vatten för att kunna diska och att blicka ut över träd och åkrar när man skrubbar potatis.



Matlagningen blir också av det enklare slaget eftersom ytan, liksom köksutrustningen,är begränsad. För det mesta grillar vi när vi kommer dit ut. Själv kan jag tycka att är lite överskattat (och rätt tålamodskrävande)men sambon drabbas alltid av grilldjävulen så fort vi sätter foten på gräsmattan så jag överlåter grillandet med varm hand till honom.














Innan vi åkte ut denhär gången snodde jag ihop en morotskaka att kalasa på därute. (Dricka kaffe och fika är en annan aktivitet vi ägnar oss åt på landet nämligen).

Bäst är det förstås om det är soligt och man kan ligga ute på gräsmattan och läsa men den här gången var det lite blåsigt och växlande väder så vi ägnade oss åt trädgårdskötsel och staketunderhåll. Fy farao vad lång tid det tar och vad pilligt det är att måla staket! Tur att de bara har staket runt en liten bit av tomten.

Efter trädgårdsfixandet tog vi en långsam promenad och jag plockade blommor som jag satte ihop till en maffig bukett. Jag gjorde en stor bukett av rosa och vit rölleka, lammöron och någon slkags blommande fetbladsväxt från trädgården och en vacker tistel som blickfång. Mycket som vi kallar ogräs är egentligen väldigt vackert och se på men sax rekommenderas vid plockandet...

Det är en lyx att kunna gå ut och plocka blommor och bär. Det kostar ignenting men man blir glad i hela kroppen av vackra blommor, för att inte tala om vad glad man blir av att kunna äta färska smultron med mjölk till frukost. Det är lyxigt. Igår plockade jag ca 4 dl smultron i skogen. Priset jag fick betala var i och för sig en fästing på knäet och urton knottbett men jag känner mig ändå rik (om än lite blodfattig).

2 comments:

Jul i Laloland said...

Åh, jag vill också ha ett torp. Semme i all ära. Men att spendera den i stan är inte mycket till semester alla gånger. Jag längtar till frisk luft och ostördhet. Då gör det inget att vattnet är kallt och sambosar drabbas av diverse sommardjävlar ;)
Jag är med andra ord avis!

Fridolin said...

Nu är det ju inte vårt eget torp men vi har ju lyxen att kunna låna det rätt ofta. Det ligger ju på lagom köravstånd också. Mina föräldrar bor ju också på landet (landet på riktigt med kor och allt) men dit har vi ca 30 mil.