Tuesday, July 12, 2011

Gustavsbergshopping














Både sambon och jag är begåvade med någon slags klantgen som gör att man tappar och har sönder saker lite då och då. Det går ett glas då och en flisa ur en mugg då, till slut har man en armé av halta och lytta koppar stående i skåpet tillsammans med en grupp omaka änkeglas. Sambon ledsnade på detat och föreslog en tur till Gustavsberg igår.

Vi gick in på Gustavsbergs egna andrasorterinbgsbutik men där hade vi inte mycket att hämta. Jag tyckte hela lokalen kändes lite dammig faktiskt. Fula serviser i andra sortering och sen några snyggare sådana t.ex. Adam och Eva och Berså. Vi var i första hand på jakt efter dricksglas och då var inte detta rätt ställe. Jag visste att Iittala skulle ha en outlet där också men visste inte riktigt var. Det visade sig att den låg runt hörnan och där hittade vi ju desto mer. De har så himla mycket snyggt!














Vi köpte åtta dricksglas i Aina Aalto design, fyra havsblå och fyra vita. Hade jag fått bestämma helt själv hade vi en bart köpt turkosa men sambon tyckte att färgade glas kändes lite dagis (tråkmåns) men ibland får man lov att kompromissa. Han ville faktiskt köpa sig en ny kaffemugg när vi kom dit, vilket måste ses som extraordinärt eftersom jag tror att han aldrig druckit sitt frukostkaffe ur något annat än en blommig sjuttiotalsrelik, arv efter hans mormor. Men nu har vi alltså varsin blå Taika-mugg att sörpla ur till frukost. Jag föll också pladask för en stor plåtburk också med Taikamönstret som jag köpte för 129 kr. Jag bara älskar mönstret!


No comments: