Wednesday, July 20, 2011

Lätt lunch

När vi var på landet senast hade jag någon idé om att jag skulle grädda blinier, små plättar av bovetemjöl, till oss. Idén föddes egentligen genom att ajg upptäckte att den där burken med svart rom som jag aldrig använde i påskas snart skulle gå ut ur datum och blinier och ägghalvor var väl de rätter jag kunde komam p åsom man har svart rom till. Jag släpade med mig såväl ägg som bovetemjöl till stugan men vid lunchtid visade sig att jag hade glömt jästen. Nu fick jag snabbt tänka om. Det blev en dillomelett istället med samma tillbehör som vi skulle ha haft till blinierna. Omeletten blir oväntat lyxig!

Dillomelett
4 ägg
4 msk mjölk
en nypa salt
en nypa svartpeppar
2-3 msk färsk., hackad dill
1 msk smör

Tillbehör:
1 burk svart rom
gräddfil
finhackad rödlök

Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor. Rör ned dillen. Låt smöret smälta i en gjutjärnsstekpanna Grädda omeletten på låg värmen tills den stannar och fått fin färg på undersidan.

No comments: