Saturday, January 30, 2010

Färg


















Få saker här i världen gör mig så glad som färg. När jag var liten älskade jag att släpa med mig vattenfärgerna ut i trädgården för att måla av äppelblom och rönnbärsträd. Jag satt i trädgården med "Linnéa i målarens trädgård" uppslagen och drömde om att bli Monets arvtagare. Det gör jag aldrig längre. Nuförtiden är jag glad om jag hinner göra julkort. Den där lusten att kleta färg till höger och vänster har omtransformerats till att hålla på och pyssla i köket tror jag. När jag inte gör det knarkar jag inredningsbilder på nätet och i diverse tidningar. Jag har prenumererat på Allt i hemmet i flera år nu men ibland blir jag så evinnerligt trött på alla stilrena, påkostade hem med arrangerade stilleben och lagom "charmigt" slitna köksstolar som självklart matchar den i övrigt vita inredningen. Det är som att alla, och nu får shabby chic-fantasterna ursäkta mig, vill vara unika på samma sätt. De fyndar second hand och sedan målar de allting vitt så att allt ser likadant ut ändå. Jag fattar inte grejen riktigt.

Nu ska det väl erkännas att jag är lite av en fegis själv när det gäller färg. Jag dras till färg men lika ofta jordnära toner som starka kulörer. Jag skulle aldrig ha modet att måla en hel vägg i havsturkost eller lindblomsgrönt även om jag skulle kunna leka tanken. Tänk om jag ångrar mig? kul är det inte att rolla väggar. Förändring ska gå fort! Jag är en smygare. Har jag en bara en lugn bas så börjar jag smussla in färg och mönster. Det kan vara gardienr eller en snygg burk från Myrorna. Lätt att ta fram, lätt att ta bort. Detta är vårt kök ett typexempel på, liksom vårt sovrum. Textiler är ett väldans bra sätt att sätta piff på ett rum. Kanske vore dags att byta färgskala i sovrumemt nu? Men jag gillar vårt cerisa sovrum. Dessutom har rosa en lugnande effekt enligt feng shui och det måste ju vara bra i ett sovrum?


















Det smygfärgsatta sovrummet

En som har en fantastiskt cool inredningsstil som faller helt i min smak även om den är långt mer vågad än jag själv någonsin kommer att bli ser ni hos Persiljas hus. Persilja bloggar på Sköna hems hemsida och bjuder generöst på bilder från sitt galet färgsprakande hem som är en skön mix av färg, mönster, secondhand fynd och en och annan designpryl Jag gillar detta starkt!

3 comments:

Jul i Laloland said...

JAAAAAAAAAAA!
Gud, läskigt, det var precis detta jag skulle blogga om idag tänkte jag... "be the force it must", som Yoda skulle sagt.

Älskar dina bukar på hyllorna. Skitsnyggt med röda lock!

Lotta said...

Jag sa faktiskt upp min prenumeration på "Allt i hemmet" just för att jag tröttnade på allt vitt och all sliten charmighet. Shabby chic, lantligt och gulligt är inte för mig.

Jag håller med dig - färg vill jag ha! Hemma hos oss är det vita väggar men massor av färg, färgglada tavlor, mönster och glada detaljer.

Sen är jag allt annat än unik - hemma hos mig ser det också ut som hos "alla andra" men som hos andra "alla andra" än hos de gulligt vita i Allt i hemmet (snurrig mening!). Här finns Josef Frank och teak och gammalt porslin och en Bumling och så vidare. Utan färg hade jag blivit tokig, tror jag.

Fridolin said...

Lalolandet: Ha ha. Great minds think alike ? :) Vi får inrätta FRIS - färgens rätt i samhället.

Lotta: Att vara unik behöver ju inte vara något självändamål tycker jag. Är inte speciellt unik själv. :) Det jag vänder mig mot är att man hjärntvättas med bilder på färglösa hem som de envisas med att kalla personliga för att det står en second handfyndad chiffonjé (i vitt)någonstans. Jag vill se olika stilar! Inte 50 varianter på samma tema!