Sunday, January 24, 2010

Lergrytebröd














Inspirerad av svärmors framfart med sin nyinskaffade lergryta och efter att ha sett maffiga lergrytebörd hos andra bloggare beslöt jag mig för att testa att baka i lergryta här på förmiddagen. Vi skulle tvätta en massa eftersom tvättberget hotade att ta över badrummet och jag tycker om att kunna utnyttja dötiden medan man väntar på att tvätten ska bli klar. Jag satte därför med liv och lust igång med ett brödbak. Eftersom jag aldrig kan följa recept och aldrig riktigt tagit till mig det här med att läsa igenom dem och kontrollera att alla ingredienser verkligen finns i skåpen innan jag sätter igång blev det några smärre justeringar i receptet. Dessutom avvek jag från gräddningstiden eftersom vi skulle möta några vänner i Södertälje vid tvåtiden. När brödet gått 40 minuter i ugnen så jag slog helt sonika av den och lät brödet stå kvar i ugnen på eftervärmen och tog ut det när vi kom hem. Det var med spänning jag öppnade ugnsluckan när vi kom hem men det hade gått bra Dock hade brödet inte fått så mycket färg ovanpå så jag tog ur det ur formen och lät det gå ca 10 min i 200 grader för att få lite finare skorpa. Nästa gång ska jag sköta mig lite bättre...














Lergrytebröd

6 dl vatten
50 g margarin
50 g jäst
2 tsk salt
2 tsk stött fänkål
1 dl linfrön
5 dl grahamsmjöl
3 dl rågmjöl
ca 5 dl vetemjöl special
2 tsk olja

Blötlägg grytan i minst 30 minuter. Smält margarinet i en kastrull och häll i vattnet. Värm till fingervarmt och häll över den söndersmulade jästen. Rör ut jästen i degspadet och tillsätt kryddor och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig och låt den jäsa en dryg halvtimme.Låt grytan rinna av och pensla den med oljan.

Arbeta degen på bakbordet och forma den till en rund bulle som läggs i grytan. Lägg locket på glänt och låt brödet jäsa ytterligare 30 minuter.Lägg på locket, ställ in grytan i kall ugn och ställ termostaten på 200 grader. Grädda en timme sedan ugnen blivit uppvärmd.
Låt brödet svalna i grytan med locket på glänt. (Jag lät brödet gå 40 minuter sedan det att jag ställde det i kall ugn sedan stängde jag av och lät det stå ca 3h innan jag gräddade skorpa en liten stund igen.)

No comments: