Monday, January 18, 2010

Jag blir så förbannad

Förra veckan köpte jag ett månadskort för att kunna ta mig fram och tillbaks till jobbet om dagarna. Trodde jag alltså. Jag pröjsade ju 690 kr i alla fall men inte springer jag runt och glor på mitt kort i tid och otid. För det mesta kommer jag springande fram till spärrarna med andan i halsen, halar fram kortet, drar det och pinnar vidare fram till vagnarna. OM jag hade tittat på mitt kort lite oftare så hade jag sett att jag hade betalat 690 kr för ett sjudagarskort istället för ett 30-dagars. OM jag hade tittat lite oftare på mitt kort hade jag inte slängt bort kvittot för månadskortet i min städiver i lördags. OM jag hade tittat lite oftare på mitt kort hade jag sluppit att springa runt som ett fån och dra mitt kort i alla spärrar bara för att få felsignal och ett blinkande rött kryss på spärrens display imorse. För det var först då jag faktiskt tittade efter på kortet och förstod att jag fått fel kort.

I Pressbyrån fick jag veta att jag var tvungen att kunna ange exakt tidpunkt för att det skulle bli tal om någon återbetalning och att jag skulle kontakta min bank om jag inte hade kvittot kvar. Hur detta ska hjälpa mig att ta mig till jobbet imorgon bitti vet jag däremot inte.

Jag borde bli ordentlig. Jag borde spara mina kvitton och titta noggrant på saker jag köper, precis som min väninna juristen gör. Men jag är inte lagd åt det ordentliga hållet. Jag sparar inte kortbetalningskvitton i ett år och vrider och vänder inte på varje gurka eller tomat jag köper och jag ser inte heller när en månad blir en vecka...Suck.

3 comments:

Jul i Laloland said...

fyyyy, va irriterande!!!!
690kr är mycket pengar för ynka 7 dagar. Va ska för övrigt banken kunna göra. ge exakt tid på kortköp eller? hoppas det löser sig, sånt där kan få mig på kasst humör i dagar =(

Fridolin said...

Jo jag eldade ju upp mig rätt rejält när jag insåg att internetbanksutdragen inte anger klockslag. Jag gick iväg till banken idag och fixade ett utdrag därifrån men de kunde inte heller se klockslaget. Pressbyråmannen accepterade dock deras utdrag och sa att han hade kollat igenom sina papper också och att det var något fel (hur han nu såg det) men jag fick tillbaks mina pengar -så gott som i alla fall. De drog 23kr/dag för de dagar jag faktiskt kunnat åka på kortet. Får väl se det som en liten vinst i alla fall.

Anonymous said...

Härligt att det löste sig.
I fortsättningen collar Du ALLA inköpskvitton. Jag själv är en riktigt elak kärring som klagar i tid o otid på Coops extrapriser som visar sig inte vara extra-priser när jag kommer hem.
Man känner sig onekligen som en riktig gnetare och kan köpa något onyttigt istället efter klagomålen.
Mostera i Sala