Friday, January 22, 2010

Korvgryta för hela veckan

eller ännu hellre att ha i frysen och ta fram de dagar när tiden inte räcker till.

Förra söndagen lagade vi den här korvgrytan. Vi gjorde en rejäl gryta så att det skulle vara lätt att fixa middag när vi kom hem på måndagkvällen. Vill man inte ha korv i så kan man byta ut den mot en burk kikärtor, vilka jag tror skulle göra sig bra i den här blandningen.




Korvgryta 6 stora portioner
1 stor gul lök
1 litet blomkålshuvud
1 burk krossade tomater
1 burk vita bönor i tomatsås
1 pkt korv med hög kötthalt, ca 6 st
1 gul paprika
ca 10 cm purjolök
1 msk curry
ev. lite paprika pulver
ev. lite chilipulver
svartpeppar
knappt 1 tsk salt
olivolja
ev. lite citronsaft

Skala och hacka löken. Ansa blomkålen och skär den i små buketter. Fräs löken i olja med curryn. Slå på tomatkross. Lägg i blomkålen och låt det hela koka ihop sig under ca 10 minuter. Skär under tiden korven i skivor och kärna ur och skär paprikan i bitar. Tillsätt vita bönor i sås. Lägg i korven och låt det hela koka ett tag till. Krydda eventuellt med paprika och chilipulver om du vill ha lite mer sting i grytan. Skölj purjon väl och strimla den. Lägg i den tillsammans med paprikan när blomkålen blivit mjuk men fortfarande har lite tuggmotstånd. Smaka av med salt och peppar. eventuellt kan det behövas lite citronjuice för att balansera smakerna. Servera til lkokt potatis, ris eller för sig själv med en bit bröd.

2 comments:

Lalolandet said...

Det här ska jag testa, fast med veggokorv. Jag sa till min sambo häromdagen: Jag vill äta med veggokorv, men vad kan vi göra då?
Och som ett brev på posten ...

Fridolin said...

Så bra. :) Rapportera gärna resultatet så kanske vi kör sen varianten framöver. Sambon älskar ju korv, jag är inte lika förtjust men så här går det bra.