Monday, March 01, 2010

Giffelterapi

Jag såg någon reklam där det stod något om att jäst+spad+en påse mjöl =terapi. Någonstans har de väl rätt tycker jag även om de nog mest vill kränga grahamsmjöl. Jag ägnade mig därför åt två timmars terapi igår och bakade dessa rågsiktsgifflar. Jag hade yoghurt och jäst som var på väg ut ur datum också som jag ville använda inna jag ska resa iväg till Götet så det var huvudanlendningen till att jag inledde en terapisession kl halv sju igår kväll. Nu har jag mumsat gifflar med ost och marmelad till frukost och frusit in resterande så att jag kan fortsätta mumsa när jag kommmer hem igen. vil du pröva så finsn receptet här. Jag använde som sagt yoghurt på väg ut men det går bra att använda bara mjölk också.














Rågsiktsgifflar
50 g jäst
50 g smör
2,5 dl mezeyoghurt
2 dl mjölk
1 dl vatten
1 tsk salt
1 msk honung
12-13 dl rågsikt

1 ägg
sesamfrön

Smält smöret och slå på spadet och rör ut. Värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke. Rör ned spadet och lös upp jästen. Tillsätt och salt och honung. Rör i mjölet undan för undan och bearbeta degen väl til den blir smidig. Jäs degen i 45 minuter under bakduk. Baka ut till gifflar genom att dela degen i fyra delar och sedan kavla ut varje del till en stor rundel som du sedan skär tvärs över tills du har sex snibbar. Rulla ihop snibbarna från den breda delen. Böj till giffeln en aning. Lägg att jäsa under duk i ytterligare 30 minuter. Pensla med ägg och strö över sesamfrön innan gräddning. Grädda i 225 grader i 8-10 minuter tills gifflarna fått fin färg.

No comments: