Monday, June 21, 2010

Tvära kast i kaffeburken

Vår gamla kaffeburk har länge utgjort en nagel i mitt öga. Sambon hade den redan när vi flyttade ihop så den måste ju ha minst tio år på nacken, om det räcker. Saker behöver inte vara fula för att de är gamla, tvärtom jag gillar gamla ting men den här är bara snuskig och opraktiskt och...ful. Särskilt som plastlocket har en rejäl spricka rakt över sig.

Jag brukade kalla kaffeburken för sverigedemokratburken för den är så himla nationalistisk med sina gula och blå rutor. Sambon tyckte jag var löjlig. Ända tills vi en dag åkte till Södertälje för att hälsa på några vänner där. Just den dagen hade nämligen Sverigedemokraterna något slags torgmöte. Längst fram på deras bord bland broschyrer och pamfletter stoltserade även deras, inte kaffeburk, men märk väl gigantiska kaffetermos med samma tryck! Efter det har vi enats om att vi nog behöver en ny kaffeburk men alla vi har tittat på har varit antingen väldigt dyra eller haft en opraktisk form -rund/för kort/för smal- så burken har fått stå kvar och samla damm och kaffeskrufs.

Men så uppenbarade sig denna rara burk bland Coop-hyllorna. Rejäl, kaffepaketsformad med Alfred Mucha-inspirerat tryck och text på franska för 45 kr. Jag slog till direkt. Lite ironiskt är det ju att det blev en burk med en mörkhyad, gudinnelik kvinna som njuter av sitt kaffe istället för det tidigare midsomriga heja-sverige-motivet. Hej då nationalism - hej exotism?

2 comments:

Lalolandet said...

Bra uppbyte vill jag säga!
Mycke tsnyggare och kaffet känns inte så trist om man har det i en sådan fin burk.
Man ska inte förakta att införskaffa "inredning" på coop eller maxi, där kan man göra extremt bra fynd.

Peprikorna ser för övrigt sjukt goda ut. Brukar göra sådana fast byta ut köttet mot linser istället, Mucho gott.

Fridolin said...

De blev jättegoda men sjuuukt varma.
Jag har gjort fyllda paprikor men i ugn tidigare. I det här receptet kokade man dem.

När du gör med linser, kokar du linserna först då och blandar i? Jag funderade nämligen på att ha i linser men kunde inte räkna ut om de verkligen skulle bli klara med den här ång/vattenkokmetoden så jag la ner det.