Tuesday, June 22, 2010

Dolma - fyllda turkiska paprikor















En av fördelarna med att bo i ett invandrartätt område är att det är lätt att få tag på annorlunda matvaror. Om jag vill ha tag i rosenvatten,granatäppeljuice, billig lammfärs eller okra behöver jag bara gå ner till centrum. Igår var jag i ett närbeläget centrum och hittade apbilliga turkiska paprikor så igår blev det en hemsnickrad variant av dolma till middag. Det blev kanongott!

Dessa går också bra att göra vegetariska. Receptet jag utgick i från var dock gjort med kött. Jag tyckte också att kryddningen verkade väldigt försiktig så jag duttade i lite annat som jag tyckte skulle passa mellanösterntemat. Detta är alltså inte något genuint turkiskt recept så vill ni ha en "äkta vara" så föreslår jag att ni googlar efter det.


Dolma, fyllda turkiska paprikor, 3 portioner

6 gröna, turkiska paprikor (eller vanliga men de turkiska är tunnare i skalet)
200 g lammfärs
2 gula lökar
2 msk tomatpuré
3 dl basmatiris
1 dl olivolja
1 knippe persilja
salt
svartpeppar
cayennepeppar
Mina tillägg:
spiskummin
paprika
mynta

Koklag:
4 dl vatten (eller vatten så att det räcker upp till halva paprikan)
2 tsk tomatpuré
2 msk olivolja

Att toppa med:
1 tomat

Skär ut toppen av paprikorna,ta ut kärnhuset och skölj ur dem. Finhacka löken.Hacka persiljan. Tvätta riset. Blanda samman färs,ris, olivolja och kryddor till en jämn smet.
Fyll paprikorna med smeten men lämna lite utrymme för riset att svälla på, ca en centimeter. Skär en tomatskiva och lägg som lock på paprikan.

Blanda vatten, tomatpuré och olja i en kastrull. Ställ paprikorna tätt i en lagom stor kastrull annars finns det risk för att de välter. Låt det hela puttra under lock på låg värme i ca 30 minuter. Klart att servera!

No comments: