Wednesday, June 16, 2010

Balkongodlingen växer

I helgen som gick var jag och köpte mera jord och planterade ut tomatplantorna jag fick av mamma och skolade om chiliplantorna som jag, minst sagt, hanterat styvmoderligt de senaste veckorna. Förutom att de är lite småväxta verkar de inte ha tagit någon större skada. Stammarna har börjat hårdna och de har många, friska blad. Nu hoppas jag på att balkongen söderläge ska ge dem en ordentligt puff.

Jag satte även ut citronmelissplantan som min snälla kollega Karin grävde upp åt mig ur sin trädgård så imorse drack jag te med citronmelissblad i. De doftar fantastiskt gott och lär passa finfint både med frukt och lax enligt Karin.

Jag köpte också en myntaplanta i helgen för jag älskar grönmynta! Den brukar växa som ogräs i sin hink och är flerårig (fast min frös i vintras) och är lika god både i drinkar och sallader som i dippsåser. Vissa tycker att mynta smakar tandkräm men då talar de nog om pepparmynta. Själv sitter jag gärna och luktar (och äter) på myntan hela sommaren. Jordgubbar med mynt aoch socker är supergott!


Krassen har också börjat ta fart i sin blomlåda och jag hoppas att den fortsätter växa lika fint så att jag får en precis så färgsprakande vägg som jag ser framför mig i mina balkongfantasier. Om projektet inte skulle slå väl ut så har jag garderat mig med åtta pelargoner. De brukar vara att säkert kort på vår soliga balkong. Pelargonerna har också fått sällskap av lila lobelia som just nu breder ut sig för fullt med sin skira men rikliga blomning.

No comments: