Tuesday, June 22, 2010

Dålig tajming Stena

Ja, nu har ju sommarlovet börjat på allvar och jag hade idag tänkt att ta tag i mitt nya projekt: jag-läser-och-latar-mig-hela-dagarna. Gårdagen var ju ett nederlag ur detta projekts synpunkt eftersom lägenheten var fruktansvärt sunkig då vi lämnat den i befintligt skick när vi reste ut till lantluften. Det behövde åtgärdas.

Det gick våldsamt segt. Städa är inte min favoritsysselsättning. Men jag fick ju tillfälle att lägga på vardagsrumsmattan som jag efter mycket om och men till slut tvättat och i och med det kunde den relativt nyinköpta rosa plastmattan få flytta ut i köket. Det blev fint faktiskt (men sambon hävdar att han kommer att halka och slå ihjäl sig på den så vi får väl se om den får ligga kvar eller om han ändrar sig). Jag tyckte i alla fall att det blev rart. Faktum är att den till och med får det pastellgröna golvet (varför väljer man att lägga ett pastellgrönt golv???) att framstå i bra dager och det är inte det lättaste kan jag säga. Jag försöker just nu att använda matchande pasteller men på jul t.ex. blir alltid färgen i ögonfallande. Fesgrönt och julrött är inte någon höjdarkombination men jag tänker fan inte ha rosa julgardiner...

Idag skulle jag därför bara ägna mig åt att läsa ute på balkongen men eftersom vårt fastighetsbolag har haft godheten att komma på att det här är en lämplig tid att blästra/måla om tak så kände jag mig inte så bekväm där ute imorse. Jag kände mig heller inte bekväm här i arbetsrummet när plöstligt två manshuvuden (troligen med tillhörande kroppar)svischade förbi utanför fönstret. Tur att jag redan duschat och klätt mig då, jag som annars har för ovana att släpa omkring i nattlinne långt in på dagen när jag är ledig.

Andra överaskningen kom när jag skulle gå ut ur lägenheten för att handla och krockade med en stege. Luckan utanför dörren som jag alltid undrat vad den är till för leder tydligen till taket. Så nu vet jag ju det. Dessutom mötte jag en av arbetarna som förklarade sig vara "tomten på loftet" när jag kom hem. Nu tror jag dock att jag ska skita i dem och fortsätta med Ranelids Lustmördarna. Jag har haft en hel del fördomar mot herr Ranelid men hittills har han varit överraskande bra. Hoppas det är ett intryck som får bestå. Det skulle vara roligt om det gömde sig något under all den där solbrännan.

No comments: