Monday, June 21, 2010

Svensk sommar

Vi var ute vid svärföräldrarnas lantställe i helgen. På fredagen åkte vi ut med drömmar om grillning och sol och kanske t.o.m. bad. Vi hann inte till parkeringen innan solen förbyttes till ösregn, hagel och åska. Men det krävdes mer än så för att avstyra våra sommarlängtande själar. Vi stuvade in bagaget och sambon sa triumfatorsikt att vi minsann åkt ifrån regnet och pekade på en himmel som blev allt blåare ju längre vi kom från stan.

Vi stannade således och handlade grillmat och tillbehör strax utanför Södertälje och puttrade glatt vidare ut till stugan där vi direkt la grillskivorna i marinad och fixade potatissallad. Synd bara att regnet hade hunnit i kapp oss lagom till det blev dags att tända grillen. Det blev till att ta fram stekpannan istället.

På natten frös vi som råttor om vargavintern. Stugan hade INTE värmts upp tillräckligt på den korta tid vi varit där och eldat. Jag vaknade redan vid sex lätt stelfrusen och blev kommanderad av sambon att "knö in mig" så att han kunde ligga bredvid mig i min säng och tina lite. Behöver jag säga att vi eldade som dårar på lördagen?

Lördagen blev finare men blåsig fast jag lyckades i alla fall få lite färg på näsan. Jag satt ute och läste några sidor tills jag tröttnade på att vinden envisades med att bläddra innan jag läst sidan klart och gick ut och plockade ett jättefång blåklint, nävor och kråkvicker.

När jag kom hem zappade jag frenetiskt mellan alla de två kanaler som sände från kungabröllopet i hopp om att få syn på lillsyster som stod vakt som livgardist men de filmade ju bara högjuren förstås. Då blev sambon less. Han ville se fotbollen och inga "degenererade kungahus från hela Europa." Han slapp.

Ingen hade lust att grilla i blåsten men svärmor kom på att hon kunde steka entrecôten hon köpt på vedspisen nu när den ändå var varm "för att det är mycket godare". (Själv förstår jag inte riktigt hur en vedspisplatta kan påverka smaken men det kanske är jag som är korkad.) Mot aftonen mojnade det och vi åkte förbi ett gammalt kalkbrott i närheten där jag kunde knäppa denna nationalromantiska bild.

2 comments:

Lalolandet said...

Det låter helt fantastiskt tycker jag. Jag är nu inget stort fan av att frysa, faktum är att jag hela vintern trott att jag ska dö när jag gått utanför dörren och fortfarande har jag inte hajjat att det är juni eftersom jag går omkring i harmesbrallor och ULLSTRUMPOR inomhus.... MEN: det låter ändå mysigt på landet och vedspis är ju den bästa värmen och så luktar det så sjukt gott.

Fridolin said...

Ja det var trevligt, med undantag för just den där köldnatten då. Idag har värmen tagit sig till Stockholm men vädret är ombytligt. Igår var det så kallt att jag fick stänga balkongdörren som nästan alltid står öppen på sommarhalvåret.