Monday, January 21, 2008

Vegetarisk cocoscurry

Vi bjöd en vän som nyligen har blivit vegetarian på middag i helgen så då blev det vegetariskt igen. Jag använde en massa "pepparkakskryddor" och vitlök och den blev inte alls så dum. Med massa koriander strödd över blev det smaskens men nu måste jag nog trappa ner på de indiska smakerna för ett tag innan jag tröttnar på dem ( vi hamnade dessutom på ett indiskt hak igår kväll...). Känner du dig sugen på grönsaker med mycket smak kan jag dock rekommendera denna gryta. Se bara till att tajma grönsakernas olika kokningstider ordentligt. Kryddmängderna är ungefärliga eftersom jag i vanlig ordning höftade lite så ni får smaka er fram!

Cocoscurry
6 potatisar av fast sort
2 morötter
1 litet huvud blomkål
ett par nävar spenat
1½ dl kikärtor
1 bit kanelstång
5 gröna kardemummakapslar
ca 1 tsk hel spiskummin
1½ tsk gurkmeja
½ tsk garam masala
ca 2 msk finhackad ingefära
5 klyftor, finhackad vitlök
3 msk olja
1 brk kokosmjölk
1-2 dl vatten
salt
Skala potatis och morötter. skär potatisen i stora kuber och morötterna i sneda slantar. Skala och hacka löken. Fräs lök och kryddor i olja i en wok. Tillsätt potatis och morötter. Låt fräsa ett par minuter tills potatisen fått lite färg. Slå på kokosmjölken, lägg i vitlökshacket och låt puttra till dess att potatisen börjar mjukna. Ansa blomkålen och skär den i mindre buketter. Lägg i kikärtor och blomkål i grytan och låt det hela puttra runt 5 min till. Späd med vatten om det ser ut att behövas. Lägg i spenaten. Den behöver bara några minuter för att bli varm. Servera med basmatiris kokt med kardemummakärnor (ger god doft och arom) och strössla gärna över lite koriander vid serveringen.

No comments: